Naca profielroer voor een 110 meter superjacht. De Waal bouwt meerdere van deze ‘hoge snelheid jachtroeren’ voor een bekende werf. Levert de hennekokers in dezelfde roervorm en installeert onafhankelijke, high-end stuurmachines.

De zomer is begonnen. Tijd voor een onbezorgde vakantie. Wat is er heerlijker dan ronddobberen op zee met een superjacht? Het is fijn dan te kunnen vertrouwen op een roersysteem en stuurmachine met een hoge betrouwbaarheid en kwaliteitsstandaard. Dat is precies wat De Waal biedt en dé reden dat bouwers van superjachten vanuit de hele wereld naar Werkendam reizen voor een ‘high performance manoeuvring system, built by De Waal in The Netherlands’.

De Waal is een bekende naam in de binnenvaart maar de laatste jaren hebben ook de bouwers van superjachten De Waal ontdekt. Menig superjacht in Florida, Monaco of langs de Côte d’Azur vaart rond met het oer-Hollandse logo op het typeplaatje van de geleverde producten.
Nederland heeft een sterke aantrekkingskracht op vermogende mensen wanneer zij op zoek gaan naar een bouwer van hun superjacht. Nederland beschikt over een aantal uitstekende werven die deze schepen kunnen bouwen. Tijdens de economische crisis heeft De Waal zijn bakens verzet en heeft het zich ook nadrukkelijk gericht op de wereld van de superjachten. Langzaam maar gestaag heeft De Waal een plekje weten te veroveren in deze imponerende bedrijfstak. Tegenwoordig weten veel jachtwerven De Waal te vinden voor Stuwa©-stuurmachines en -roeren. Mede vanwege de wereldwijde service en het maatwerk dat erbij komt.

Deelbare roerconstructie
Het NACA-profiel van de roeren in combinatie met de hennekoker, die vaak compleet in de vorm van het roer wordt gebouwd, maakt dat de roeren van De Waal erg gewild zijn in de superjachtbouw. De jachtroeren worden gebouwd voor hoge snelheid en uitstekende manoeuvreerbaarheid en zijn zuinig met brandstof.
Daarnaast heeft het Werkendamse bedrijf een bijzondere constructie ontwikkeld voor deelbare roeren. Deze ‘pacific roeren’ zijn hydraulisch te bevestigen aan de roerkoning. Een soort splitpenconstructie halverwege het roer zorgt voor een optimale krachtoverbrenging. Dit heeft als optisch voordeel dat er geen – buiten het roerblad – uitstekende flenzen zichtbaar zijn. Dit maakt het roer bijzonder strak en netjes. Het geheel wordt aangevuld met een passende hoogwaardige coating of lak. Als alternatief kan de klant ook kiezen voor een compleet roestvrijstalen roer.

Hoogwaardige stuurmachine
Klanten vertrouwen op superkwaliteit voor hun geld. De Waal heeft al een flink aantal mooie projecten op de referentielijst staan. De roeren worden aangestuurd door een kwalitatief hoogwaardige stuurmachine met noodloopsysteem op maat. Deze stuurmachines worden met liefde en passie gebouwd op de werkplaats in Werkendam; op een aparte afdeling en door zeer ervaren machinebouwers. Er is veel aandacht voor de afwerking, lakken en rvs onderdelen.
Veel vraag is er naar de nieuwste QF stuurmachine met frequentiegeregelde motor. Rekening houdend met de specifieke wensen voor een superjacht worden regelmatig twee onafhankelijke stuurmachines geplaatst voor het linker en rechter roer, die apart van elkaar bewegen.

Duurtest
Alle stuurmachines ondergaan op de proefstand bij De Waal een duurtest die in het bijzijn van de klant en de klasse-inspectie wordt uitgevoerd. Na deze uitgebreide test wordt het product geleverd en door de jachtwerf ingebouwd. De Waal is altijd aanwezig bij de inbedrijfstelling en proefvaarten om zo tot het laatste moment betrokken te zijn.
Voor de jachtbouw is een apart serviceteam opgezet met monteurs die klaar staan om met het vliegtuig naar verre oorden af te reizen voor service op locatie. Zo kan de klant altijd onbezorgd en ontspannen genieten van de fijne momenten van het leven.

Meer info: www.dewaalbv.nl