Illustratie ter impressie.

De maritieme sector in Noord-Nederland bundelt alle kennis en kunde om de grote technologische stap te maken om wereldspeler te worden in `groene’ aandrijvingstechnologie voor scheepvaart en gedigitaliseerde scheepsbouw. Een consortium van 21 rederijen, scheepswerven, toeleveranciers, laboratoria, hogescholen en de Rijksuniversiteit Groningen ontvangt een eerste Europese subsidie van 1,4 miljoen euro voor het uitwerken van de ontwikkelingsplannen.

De ‘Green Maritime Coalition’, opgericht op initiatief van de Groninger Maritime Board en Conoship International, wil vooroplopen in de transitie naar grootschalige emissieloze scheepvaart en gedigitaliseerde scheepsbouw. Hierbij worden technieken benut als waterstof-voortstuwing, Redox-Flow batterijen, VentiFoil-windvoortstuwing, CO2-afvangen aan boord en robotisering van bouwprocessen.

Samenwerking
,,De energietransitie biedt de innovatieve Noord-Nederlandse maritieme industrie grote mogelijkheden om een belangrijke wereldspeler te worden in ontwikkelen en leveren van ‘groene’ technologieën voor de scheepvaart,’’ aldus Guus van der Bles, Director Development van Conoship International. ,,Samenwerking tussen technologie-ontwikkelaars, bouwers, rederijen en kennisinstellingen, is hiervoor essentieel, tezamen met digitaliseren van de bouwprocessen om de toekomstige emissieloze schepen ook in Noord-Nederland te bouwen. Ondersteuning vanuit de Provincie, EFRO en SNN stimuleert de gezamenlijke planvorming en versnelt innovaties en ontwikkeling van deze regio’’

Cheque
De Groningse gedeputeerde IJzebrand Rijzebol overhandigde op woensdag 13 juli een cheque aan de initiatiefnemers van het innovatieproject: 1,4 miljoen euro uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). ,,De maritieme sector in Noord-Nederland is innovatief en sterk en het belang voor de werkgelegenheid is groot. De komende jaren maakt en stuurt deze sector de transitie naar duurzame scheepvaart. Ik ben verheugd dat deze uitdaging wordt opgepakt in een unieke samenwerking tussen bedrijfsleven en kennisinstellingen. Een Noordelijk maritiem innovatie-ecosysteem kan zich ontwikkelen tot een banenmotor.’’

Projectpartners van het Groen & Digitaal Maritiem Innovatie Ecosysteem Noord-Nederland: Conoship International B.V., MSN B.V., Holthausen Clean Technology B.V., eCONOwind B.V., Bouman Industries B.V., Bijlsma Wartena B.V., Doze Management B.V., Koninklijke Niestern-Sander B.V., Eekels Technology B.V., Cadmatic B.V., Wijnne & Barends’ Cargadoors- en Agentuurkantoren B.V., Wagenborg Shipping B.V., ROC Friese Poort, Stichting NHL Stenden Hogeschool, Rijksuniversiteit Groningen.