Een aansprekend, nieuw dieselelektrisch aangedreven containerschip is afgelopen maand in de vaart gekomen met de Nijmegen Max. Dit schip vaart nu al volgens een bewezen schoner concept, maar zal de komende jaren nóg veel schoner worden. De Maritiem Courant was aan boord tijdens de proefvaart op een stralende voorjaarsdag in juni.

Matthijs Daniels

De champagneglazen gingen de lucht in en de gezichten van alle aanwezigen straalden uitbundig als de zon toen ms Nijmegen Max eenmaal teruggekeerd was in Willemstad. Alle proeven op het Haringvliet waren zojuist immers succesvol uitgevoerd en daarmee werd groen licht gegeven om de containerlijndienst tussen Nijmegen en Rotterdam te gaan varen met het nieuwe schip; de eerste uit een ‘Max-serie’, waarover zo meer.
,,Hij doet alles perfect’’, concludeerden Taeke van Turenhout en Maurice Robbemond van Innovated Shipping tevreden. Nijmegen Max is bij Concordia Damen in Werkendam gebouwd in opdracht van terminalexploitant BCTN en logistiek concern Nedcargo. Innovated Shipping voert het management van het schip uit. ,,Hij ligt ontzettend vast in het water en reageert super direct op het roer. Binnen tweehonderd meter ligt het stil en we kunnen het op zijn plek laten rondgaan. De elektromotoren geven ‘instant power’ en qua geluid zijn ze nog stiller dan we verwachtten.’’
Heel verrassend zijn deze positieve indrukken niet. Ms Nijmegen Max is immers een ‘zusje’ van de Sendo Liner, het Schip van het Jaar 2019. Met precies hetzelfde innovatieve onderwaterschip dat de weerstand dusdanig reduceert dat het brandstofverbruik met 30 procent teruggedrongen wordt. Ook de aandrijving is min of meer gelijk; de Nijmegen Max heeft alleen meer vermogen dan de Sendo Liner.
,,600 kW op de beide schroefassen én op de boegschroeven’’, vertelt Taeke van Turenhout. ,,Dit schip gaat op de Maas en Waal varen en daar kan het behoorlijk stromen. Bovendien heeft het voor de containerlijndiensten meer snelheid nodig. We komen uit op ongeveer 1800 pk aandrijving.’’

Max
Het nieuwe schip is dus bij Concordia Damen gebouwd in opdracht van Den Bosch Max BV, een joint venture van BCTN en Nedcargo. Het gaat meedraaien in de containerlijndiensten van BCTN, die acht terminals in Nederland en België verbinden met de zeehavens van Rotterdam, Antwerpen en Zeebrugge. De Nijmegen Max vaart tussen Nijmegen en Rotterdam en de Den Bosch Max gaat later dit jaar tussen Den Bosch en Rotterdam pendelen. Op de tekentafel ligt daarnaast nog de Hull Max (een werknaam) die behalve voor het traject Den Bosch-Rotterdam ook voor de oversteek naar het Verenigd Koninkrijk wordt geprepareerd.
,,Max staat ten eerste voor maximale lengte’’, verklaart Joop Mijland, ceo van BCTN. ,,De maximale intake van containers: 220 teu in plaats van de gebruikelijke 206. Dat komt door de extra containerlengte, net als op de Sendo Liner. Daarnaast staat het voor maximale reductie van emissie en brandstofverbruik.’’

Elektrisch

De exploitanten van Nijmegen Max hebben de ambitie om het zo snel mogelijk volledig elektrisch te laten varen in plaats van dieselelektrisch. De terminal van BCTN aan de Waal in Nijmegen ligt naast de voormalige kolencentrale. Dat terrein wordt in samenwerking met Engie duurzaam herontwikkeld met twee windmolens en een groot zonnepark.
BCTN en Engie ontwikkelen daar ook een laadstation om onder andere batterijpakketten voor de Nijmegen Max op te kunnen laden. Het idee is om straks, en graag al vanaf 2021, de dieselgeneratoren niet meer te gebruiken, maar om daarvoor in de plaats een batterijpakket aan boord te plaatsen. ,,Voor het opladen daarvan proberen we zonne-energie in te zetten’’, aldus Mijland. ,,De batterijen komen in twee containers voorop het schip te staan. Daarmee kan het grootste deel van het traject volledig elektrisch gevaren worden. Terug in Nijmegen worden de batterijcontainers vervangen.’’
,,Het laadstation staat aan de kade om de batterijcontainers snel van en aan boord te krijgen, maar de infrastructuur kan ook voor andere toepassingen worden ingezet. Voor het opladen van elektrische bussen bijvoorbeeld.’’
In samenwerking met een klant in België wordt een vergelijkbaar project opgezet met verwisselbare brandstofpakketten, maar dan met een waterstofcel in de container in plaats van een batterijpakket.

Innovated Shipping
Direct na de proefvaart werden in de Werkendamse werf de laatste puntjes op de i gezet en anderhalve week later ging Nijmegen Max aan het werk. De joint venture achter de Max-schepen vertrouwde het management volledig toe aan Innovated Shipping, waarin de compagnons Maurice Robbemond en Taeke van Turenhout hun jarenlange samenwerking ‘officieel hebben gemaakt’.
,,Maurice heeft de afgelopen jaren het management gedaan voor zeven tankers en ik voor zeven koppelverbanden en twee duwboten. Daarbij werkten we al samen op het gebied van personeel’’, zegt Van Turenhout. ,,Op een gegeven moment werd ik benaderd door Nedcargo, dat een specialist in management zocht voor dit project. Daar wilde ik Maurice bij betrekken en daarvoor is Innovated Shipping opgericht.’’
Innovated Shipping voert het complete management uit: van het personeel werven tot het organiseren van de werkzaamheden aan boord tot de uitvoering van onderhoud. Robbemond en Van Turenhout zijn ook betrokken geweest bij de afbouw van Nijmegen Max en Den Bosch Max en zullen bij de bouw van volgende schepen uit de serie vanaf het begin meedoen in het proces.
,,We hebben met z’n allen een prachtig project neergezet met dit schip’’, besluit Taeke van Turenhout, die daarover nog wel één ding kwijt wil: ,,Op de social media is geroepen dit een subsidie vretend project is, maar er is geen cent subsidie aan de bouw van Nijmegen Max te pas gekomen. Wel aan de herontwikkeling van de oude kolencentrale in Nijmegen, maar daar staat dit schip helemaal los van. We ontzien het havengebied van Rotterdam en de Waal met Nijmegen Max van emissie. Daar ben ik heel trots op.’’