Sleipnir langszij het topdeel van het platform (foto: Heerema)

Het grootste kraanschip ter wereld, de Sleipnir van Heerema, heeft de Nova Field Topside-module van het Duitse Wintershall Dea opgetild op de werf in Stavanger en het vervolgens geïnstalleerd op het Gjøa-platform gevaren van Neptune Energy in de Noordzee.

Jan van de Nes

Het Nova-veld is ontwikkeld als een onderzeese koppeling die twee productie-eenheden verbindt met het Gjøa-platform. Het ligt 120 kilometer ten noordwesten van het Noorse Bergen en wordt in 2021 in gebruik genomen. De verwachte winbare reserves uit het veld bedragen ongeveer 80 miljoen boe (barrel of oil equivalent), waarvan de meerderheid olie.
Wintershall Dea installeerde in mei 2019 twee onderzeese productie-units op de zeebodem in Noorwegen en voltooide in augustus 2019 de installatie van de onderzeese pijpleidingen en zogeheten navelstrengen.
De Duitse oliemaatschappij begon in mei 2020 met een nieuwe Nova-campagne met de installatie van twee spruitstukken in de units op de zeebodem. Het nu geïnstalleerde topdeel van het platform is door Neptune Energy in mei 2018 besteld bij de werf Rosenberg WorleyParsons.
Nadat de Sleipnir de module met woon- en werkverblijven opgehaald had, is deze enkele dagen later op de jack-up (de poten van het platform) geïnstalleerd. De installatie werd voltooid in een tijdsbestek van drie uren.

Sleipnir heeft een dual-fuel functionaliteit waardoor het schip op LNG kan varen. Tijdens de Nova-installatie voer het schip op LNG, waardoor de CO2-uitstoot werd verminderd.