De nieuwe duwboot toont zijn kunnen.

Tinnemans Floating Solutions heeft de nieuwe aanwinst opgeleverd voor Booij Duwvaart: de tweeschroefs duwboot Teunis. Voortgestuwd door twee Caterpillar motoren van elk 1115 PK gaat de Teunis vier duwbakken tegelijkertijd voortbewegen in voornamelijk Zeeland. Dat levert een in totaal 200 meter lange combinatie op met een tonnage tot elfduizend ton.

Het Maasbrachts familiebedrijf Tinnemans Floating Solutions kent de klappen van de zweep als het gaat over het bouwen van een nieuwbouw duwboot. Ook de Lianca, Thejos, Bryan, Libra en Jannick, alle eigendom van Booij Duwvaart, werden eerder door de Limburgers en hun voornamelijk Maasbrachtse onderaannemers van a tot z gebouwd.
In de productiehal van Tinnemans Floating Solutions waren het spannende weken voor de oplevering. ,,De twee Caterpillar 3508 overgangsmotoren, boegschroef en generatoren die voldoen aan het CCNR2, moesten nog voor het einde van dit jaar ingebouwd en gestart worden’’, kijken directeuren Jan en Geert Tinnemans terug. Dus rustig aan doen was écht geen optie.’’

Flexibele woning
Anders dan bij de vijf eerder gebouwde duwboten zijn bij de Teunis (19×10 meter) grotere schroeven (1,75 meter), verbeterde straalbuizen, rechtopstaande boegschroef en een onafhankelijk bedienbaar vier-roerensysteem (2×2) aanwezig. Het doel hierbij is om een grotere manoeuvreerbaarheid en een hoger rendement te halen.

Ook verschillend van de eerder gebouwde duwboten is dat de woning, net zoals veel vrachtwagencabines, flexibel is opgesteld. Door deze ophanging voldoet de Teunis vanzelfsprekend aan de huidige regelgeving op het gebied van geluidseisen en resonantie. Het geeft tevens het nodige comfort voor de bemanning. De schipper krijgt een goed uitzicht over zijn schip en duwbakken. De stuurhut staat op een driedelige hefkolom, met een maximale kijkhoogte van ongeveer 13,5 meter.

RVS
Aangezien de Teunis voornamelijk in het zoutwater van Zeeland zal varen is er vooral aan dek veel gebruik gemaakt van roestvrijstaal aan onder andere relingen, raam- en deurkozijnen, afdichtingsranden van deksels, trappen en RVS halfrond op berghout en boeiing. Teunis zal voornamelijk staal en ijzererts vervoeren en zo nu en dan als drijvende overslag fungeren in de Westerschelde. Het schip kan ook slepen. Er is een sleeptrekhaak voor sleep- en trekwerkzaamheden.
Voor het interieurontwerp en de betimmering heeft de familie Booij beroep gedaan op de interieurafdeling van Tinnemans Floating Solutions. Met zes slaapkamers aan boord is er alvast voldoende ruimte voor de bemanning. In nauwe samenwerking met Geert Tinnemans hebben Mathieu en Ezra Booij gekozen voor functionele en onderhoudsvriendelijke materialen voor de woning en stuurhut. De vaste bemanning zal veel gemak ervaren in de doordacht ontwikkelde woning.

Tinnemans-familie
Met de oplevering van de Teunis komt er een einde aan de goede samenwerking tussen het Tinnemans Team en de familie Booij. Er was altijd wel iemand van de familie Booij op de werf te vinden, zodat dringende vragen direct konden worden beantwoord en de benodigde snelheid van de bouw te waarborgen. ,,Het voelde vreemd aan om iedereen uit te zwaaien in Maasbracht. Het voorbije half jaar ben ik met veel liefde opgenomen in de Tinnemans familie. We hebben samen hard aan de afbouw van de duwboot gewerkt, maar de gemoedelijke, informele werksfeer met af en toe een dolletje en een pilsje, waren zeker zo prettig’’, aldus Ezra Booij.

Leveranciers
Het Tinnemans Team heeft de bouw van het volledige stalen casco voor rekening genomen, net als de stuurhut, hefgeleidekolom, isolatie, grondhoutwerkzaamheden en complete interieurbouw. Tinnemans Floating Solutions leverde eveneens de ankerlieren, verzorgde de complete conservering aan binnen- en buitenzijde. En last but not least mag een aluminium Tinn-Silver bootje het dek sieren.
Tinnemans Floating Solutions werkte samen met de volgende partners: Vissers en Van Dijk, RVS Ararat, Van Lier Installatietechniek, Omru, Frencken Woninginrichting, GSH, Stigter Staal, ADR Marine Power, Yerseke Engine Service, Multi Diesel Service, Scheepswerf Gebr. Kooiman, Blommaert, De Waal, Straatman, Ship Vision Werkendam en vele anderen. De monsterklus van het transporteren en tewaterlaten werd onder begeleiding van Van de Wetering Boat en Special Transport verzorgd, in samenwerking met Peinemann die de zwaarste mobiele kraan van Nederland voor deze klus inzette.