Het nieuwe patrouillevaartuig. (foto Kooiman Marine Group)

Het gloednieuwe Nautisch Operationele Cluster (NOC) is het nieuwe zenuwcentrum voor Port of Antwerp. In het hart van de haven, ter hoogte van de Lillobrug, zijn de operationele en onderhoudsdiensten gecentraliseerd en krijgt ook de scheepvaartpolitie zijn plaats. Zo’n vijfhonderd medewerkers vinden er hun werkplek. Daarbij komen nog twee nieuwe, hybride handhavingsvoertuigen.

Twee drijvende droogdokken werden al eerder in gebruik genomen. In deze dokken, met een lengte van respectievelijk 45 en 55 meter en een invaarbreedte van 23 meter, kunnen schepen met een maximale diepgang van zeven meter drooggezet worden. De kaaimuur werd speciaal hiervoor tot dertien meter verdiept. Rob Smeets, Directeur Operaties bij Port of Antwerp: ,,We stellen deze droogdokken ook open voor vaartuigen van externe bedrijven. We willen er een echte onderhoudshub van maken voor de hele havengemeenschap.’’
Onderdeel van de nieuwe manier van samenwerken is, samen met de verschillende partners, innovatieve technologie omarmen en deze maximaal inzetten. Een voorbeeld is de handhaving te water, waarbij de ‘port authority officers’ voortaan op het water actief zijn. Dankzij twee nieuwe hybride handhavingsvaartuigen kunnen ze sneller ingrijpen. De schepen zijn uitgerust met een batterijpakket, waarmee ze 2,5 uur zuiver elektrisch aan 9 kilometer per uur kunnen varen. Daarnaast beschikken ze over twee andere energiemodi om volledig op diesel of hybride te varen. Ze zullen groen opladen aan walstroompunten op het NOC of op kaai 1622 op de linkeroever.

Kooiman Marine Group in Zwijndrecht ontwerpt en bouwt de twee aluminium patrouillevaartuigen.