Nautic Services & Consultancy (NS&C) in Dordrecht pakt detachering van binnenvaartpersoneel op een andere manier aan. Die aanpak van CEO Piet Knot – die zelf 40 jaar vaarervaring heeft – werpt zijn vruchten af. Dat verklaart de gestage groei van het bedrijf.

Door: Leo van Teeffelen

Ruim een jaar geleden viel die aanpak al op in de Maritiem Courant. Samen met medewerker Andjenie Sewbhajan verzorgde Piet alles rond detachering, rekrutering, HR en scheepsmanagement. Zou er intussen veel zijn veranderd? Het antwoord is ja.
Dat blijkt al bij de ontvangst door Sylvana Rackwitz. Eenmaal in het inmiddels uitgebreide kantoor treffen we ook Andjenie weer aan. In afwachting van Piet Knot leggen de dames uit welke ontwikkelingen NS&C de laatste tijd heeft doorgemaakt. Andjenie: ,,Ik was allround medewerker met de nadruk op administratie en facturatie. Daarnaast pakte ik ook HR-taken op. Nu hebben we die taken gescheiden.’’ Sylvana: ,,Ik werk hier sinds februari 2019; eerst zes weken parttime en sinds april fulltime. HR is voor mij de hoofdmoot. Plus de planning, samen met Piet: vliegtickets regelen voor de bemanning, contract- en agendabeheer en de bijbehorende administratie. Andjenie: ,,Ik kan mij nu volledig concentreren op de financiële administratie, maar blijf wel ondersteunend.’’

Scheepsmanagement
Net als de beide dames constateren dat ze in dat kleine jaar samenwerking elkaar goed hebben weten aan te vullen en open staan voor elkaars inzichten, arriveert Piet. ,,Ik ben er voor de helikopterview, acquisitie, deels planning en de leerlingbegeleiding’’, zo maakt hij de taakverdeling rond. ,,Voor wat betreft het overnemen van het scheepsmanagement is het een nauwe samenwerking tussen klant, Andjenie en mijzelf.’’ Hij maakt gelijk duidelijk dat hij het volste vertrouwen heeft in zijn team: ,,Toen ik voor het eerst een week afwezig was en maar niets hoorde, ben ik maar eens gaan bellen. Daar was geen enkele aanleiding toe; Andjenie en Sylvana runnen het bedrijf in mijn afwezigheid en dat gaat ze goed af.’’

Loondienst
,,Wat niet is veranderd is dat we de goede mensen in loondienst nemen en laten instromen via de versnelde matrozenopleiding. Dat deden we al bij de Nederlanders en Roemenen, inmiddels hebben we er ook vijf Nederlands sprekende Bulgaren bij. Wij bieden ze altijd cursussen en opleidingen aan om hogerop te komen. De Roemenen op uitzendbasis krijgen een driedaagse safety-cursus als begin, verzorgd door onze partner. Dan hebben we nog vaste zzp’ers die we kunnen inzetten. Voor al deze mensen staan we garant’’, aldus Piet Knot.
,,Stilliggen in de binnenvaart is geen optie. In spoedgevallen kunnen we mensen inzetten die we minder goed kennen. Maar dat overleggen we altijd open en eerlijk met de opdrachtgever, dan nemen we samen het risico. Eerlijkheid en communicatie staan sowieso bovenaan in onze werkwijze.’’ Ook loopt er bij NS&C een project om kapiteins met een Donaupatent om te scholen voor het Rijnpatent. ,,We weten allemaal dat er een groot tekort is aan kapiteins, maar eer ze hier kapitein kunnen worden, gaat er heel wat aan vooraf. Op de Donau gaat het er totaal anders aan toe, dus het is zaak eerst te conformeren aan de westerse eisen. De besten die overblijven kunnen opgaan voor het Rijnpatent om door te groeien naar kapitein.”

,,We hebben twee prioriteiten; een goede werksfeer en uiteraard zorgdragen voor financiële continuïteit van ons bedrijf. Het eerste zowel op kantoor als met door ons gedetacheerd personeel. Als de werksfeer niet goed is, houdt het geld verdienen vanzelf op.’’ Andjenie en Sylvana vullen aan: ,,Daarom is communicatie zo belangrijk. Onder elkaar en richting onze opdrachtgevers en bemanning.’’ Sylvana: ,,Daarom nemen we met beide partijen al na een paar dagen contact op om te informeren hoe het gaat. Belangrijk is dat voor zowel de opdrachtgever dan wel de werknemer duidelijk is, dat wij op kantoor op één lijn zitten.’’

www.nsc-bv.nl