MTS Genfersee tijdens de proefvaart.

In Raamsdonksveer is bij Ruijtenberg Shipyard elke centimeter van de helling en kade benut. Het mts Genfersee is een dag eerder in de vaart genomen. Bij de werf overheerst een gevoel van trots dat het geplande tijdschema perfect is gehaald.

Wout Pluijmert

Het is volle bak bij Ruijtenberg Shipyard. De truc is het dan ook om iedereen tevreden weer te laten vertrekken in het gewenste tijdsframe.
Net voor het weekeinde heeft medio maart, exact volgens planning, na ongeveer honderd dagen werk het mts Genfersee na een geslaagde proefvaart de werf verlaten. Goedgekeurd door EBIS en Lloyds en meteen in de vaart om een dag later in Rotterdam te kunnen laden om koers te zetten naar Straatsburg.

,,De Genfersee is een 11,45 meter moneymaker, een Rensen-Driessen casco’’, vertelt Jordy Buijks, technical manager van de werf. ,,Wij hebben als Ruijtenberg Shipyard de volledige afbouw begeleid en de tanker turn-key opgeleverd. Het ging dus niet alleen om de inbouw van de voor en achter machinekamer. Ook voor het timmerwerk en het elektrische gedeelte waren wij eindverantwoordelijk. Dat alles volgens een strak tijdschema.’’
Met gepaste trots: ,,De Genfersee kwam als casco en vertrok op de dag zoals wij het uitgerekend hadden. Wij hebben waargemaakt wat wij beloofd hadden. Dat is voor ons goede reclame.’’

Perfect
Doorslaggevend bij zo’n project is de samenwerking met goede partijen. Daar zijn er tijdens een project als de Genfersee wel een paar van. Ad van den Elshout, projectmanager bij de werf, noemt Leemberg Pijpleidingen en Apparatenbouw. Een bedrijf met 140 medewerkers en een eigen productielocatie in Zwijndrecht voorzien van een aparte hal voor rvs. Leemberg richt zich op offshore, industrie en binnenvaart. Projectmanager Arjan van der Velden laat regelmatig zijn gezicht zien in Raamsdonksveer. ,,Ook wij hebben aan dit schip en op de bouwlocatie heel plezierig kunnen werken. Wij hebben de engineering, prefabricage en montage van het complete deksysteem mogen verzorgen. Hier geldt een perfecte ‘hands-on’ mentaliteit waardoor er geen uren verloren gaan. Iedereen aan boord staat voor elkaar klaar. Belangrijk is daarbij de rol van de ervaren opdrachtgever, die duidelijk is en goed weet hoe hij het wil hebben en dat geeft geen stress.’’

Ook bij Leemberg lopen de werkzaamheden goed door. ,,Op dit moment werken wij aan een passagierschip, drie rvs-levensmiddelentankers, een rvs-chemicaliëntanker en een gastanker.’’

Toekomstvisie
Buijks: ,,De maritieme bedrijfstak is zo mooi. Als je op de scheepswerf rondkijkt zie je wat mensen met hun handen voor moois kunnen maken. Hier zijn handige jongens en meiden welkom om het vak te komen leren.’’ De werf is in staat om een totaalpakket aan te bieden zoals motoriseren, hermotoriseren, scheepsreparaties en een stuk techniek en afbouw.