Zeesluis Terneuzen foto Rijkswaterstaat / Jan van den Broeke

Rijkswaterstaat gaat het flink druk krijgen vanaf volgend jaar. Bruggen en sluizen in het hele land gaan op de schop nu veel kunstwerken verouderd zijn en grotere binnenvaartschepen om aanpassingen vragen. Ook vaarwegen worden aangepakt.

Ellen lengkeek

Onder meer in Zeeland en Noord-Holland wachten grote klussen in het nieuwe jaar. Zo moet er over pakweg drie maanden 190 duizend kuub zand en slib zijn gebaggerd in de Zandkreekgeul tussen Noord- en Zuid-Beveland. Met die klus is Rijkswaterstaat al begonnen in oktober dit jaar. Het karwei is hard nodig omdat het scheepverkeer flink last heeft van ondieptes in de vaargeul naar de sluis omdat het minder zwaar kan beladen.
In Zeeland worden vanaf 2020 in twee jaar zeven sluislocaties, vijf beweegbare bruggen en vijf vaste bruggen over het Schelde-Rijnkanaal gerenoveerd of deels vervangen. Renovatie van de Krammersluizen, de Kreekraksluizen, de sluizen van Hansweert, de Postbrug, de Vlakebrug en de Kreekrakbruggen wordt na 2023 afgerond, zo is althans de planning.

1 miljard
Ook in Noord-Holland worden de mouwen opgestroopt de komende jaren. Voor een bedrag van een slordige 1 miljard euro worden tot het jaar 2030 verspreid over de regio twaalf bruggen, drie tunnels en vijf sluizen gerenoveerd en vervangen.
Volgens Rijkswaterstaat gaat het hier om het grootste onderhoudswerk ooit. Net als in Zeeland stamt veel infrastructuur uit de jaren vijftig en zestig. Binnenvaartschippers gaan zeker flink last krijgen van alle bouwwerkzaamheden omdat bruggen en sluizen (deels) worden afgesloten voor bepaalde periodes. Een groot karwei is onder meer de renovatie van de Oranjesluizen. Een exacte planning wordt volgend jaar bekendgemaakt.