De winnende foto van de Maritime Week-wedstrijd, gemaakt door 2e Stuurman Bob Kuiper in de haven van Koper in Slovenië.

De Maritime Week zit er weer op. En ook al was het dit jaar in een voornamelijk online setting anders dan anders, organisator Nederland Maritiem Land sloot het evenement zaterdag vol tevredenheid af. Arjen Uytendaal: ‘’We hebben als organisatie een mooie uitgebreide online Maritime Week kunnen neerzetten met veel verschillende deelnemers. We zijn trots op het resultaat!’’

Met alle online activiteiten en social media campagnes tijdens de Maritime Week hebben we meer dan 150.000 online weergaven bereikt die vallen onder de doelgroepen die wij voor de online evenementen gedefinieerd hadden: Jongeren, maritieme professionals, overheid en bedrijfsleven.
Een week lang stond de maritieme sector weer extra in de schijnwerpers. Een week met inspirerende webinars, een kijkje in de keuken bij maritieme professionals en een heuse fotocompetitie. Een week ook waarin de nieuwe jongerenambassadeurs van de sector zich voorstelden en de jaarlijkse maritieme monitor werd gepresenteerd. Ook de arbeidsmarkt monitor werd gepresenteerd. En dan was er vrijdag ook nog eens de lancering van ‘The maritime future is now’, een door het RVO geïnitieerde campagne om vanuit de Nederlandse maritieme sector één visuele identiteit te gebruiken in de rol van game changer op het gebied van verduurzaming.
 
Meer dan 900 deelnemers bij het Maritime Platform
Behalve het promoten van de maritieme sector is ook het delen van kennis een belangrijke doelstelling van de Maritime Week. En hoewel de bijeenkomsten en activiteiten dit jaar voornamelijk online waren, is deze doelstelling ook nu weer bereikt. Een goed voorbeeld hiervan is het Maritime Platform. Meer dan 900 deelnemers volgden op afstand het interactieve programma van dit gratis online event. Zij hoorden over de nieuwste trends in de maritieme maakindustrie, welke kansen verduurzaming biedt en hoe je efficiënt met klanten communiceert in coronatijd.
 
Maritieme Monitor
Tijdens de Maritime Week zijn de resultaten van de jaarlijkse monitorstudie voor de maritieme cluster bekendgemaakt. Zo kwam de omzet in 2019 op 70 miljard euro uit, een groei van 2% ten opzichte van 2018. En de totale export van het cluster bedroeg in 2019 ruim 30 miljard euro, een aanzienlijke stijging vergeleken met een jaar eerder. Op dit moment wordt de maritieme sector hard geraakt door de coronacrisis. En dat zal volgens Rob Verkerk, voorzitter van Nederland Maritiem Land, zichtbaar zijn in de volgende Maritieme Monitor. Toch ziet hij ook voor de komende jaren positieve ontwikkelingen. “Met het eerder gelanceerde ‘Masterplan voor een emissieloze toekomst in de maritieme sector’ en de daaraan gekoppelde ontwikkeling van 30 emissieloze schepen, krijgt de sector een economische impuls.”
 
Kijkje in de keuken
In aanvulling op de Maritieme Monitor was er dit jaar voor het eerst ook een Arbeidsmarktmonitor, die inzichten verschaft in de maritieme arbeidsmarkt. En waar de cijfers in deze monitor tonen hoe die arbeidsmarkt eruitziet, lieten verschillende maritieme professionals tijdens de Maritime Week juist zien wat hun werk precies inhoudt. Wat doen ze? Waarom hebben zij gekozen voor de maritieme sector? En welke opleidings- en carrièremogelijkheden zijn er? Met persoonlijke video’s op social media gaven ze dagelijks een kijkje in de keuken van de maritieme wereld.
 
Nieuwe jongerenambassadeurs
Iris Dikker, Maxime Abels, Reinier van Setten en Tom Verbist zijn de nieuwe jongerenambassadeurs van de maritieme sector. Op maandag 9 november vormde een fotoshoot bij Scheepswerf Kooiman Hoebee het officiële startsein van hun ambassadeurschap. Het komende jaar zullen zij de sector gaan promoten bij jongeren, tijdens gastlessen op basisscholen en middelbare scholen en via blogs en vlogs op social media. Ze vertellen daar onder meer over hun persoonlijke ervaringen bij hun studie, stage of werk in de maritieme wereld.
 
Nautilus fotocompetitie
De Nautilus fotocompetitie leverde prachtige plaatjes op. Leden van Nautilus, de maritieme vakbond voor zeevarende, gaven massaal gehoor aan de oproep om maritiem gerelateerde foto’s in te zenden. Van alle foto’s kreeg elke dag van de Maritime Week één foto een podium op de social media van Nautilus en Nederland Maritiem Land. En uit die dagwinnaars kwam Bob Kuiper uiteindelijk als eindwinnaar uit de bus. Hij legde tijdens zonsondergang de haven van Koper, Slovenië, vast. Met zijn foto mag die pronken op de voorkant van het jaarverslag van NML en in het Nautilus magazine.
Het online karakter van de Maritime Week blijft ook bij de volgende editie ongetwijfeld behouden. Nederland Maritiem Land gaat er van uit dat de meeste bijeenkomsten dan gewoon weer fysiek bezocht kunnen worden. En dat het Maritime Awards Gala, een traditioneel hoogtepunt van de Maritime Week, dan ook weer plaatsvindt.
Kijk op de website van Nederland Maritiem Land voor meer informatie over de Maritime Week.