Donderdag 12 november is de ‘Gas Agility’ van Total begonnen met het bunkeren van 18.000 m3 LNG (vloeibaar aardgas) in de Jacques Saade.  Het grootste LNG bunkerschip ter wereld is speciaal gebouwd om snel, gelijktijdig met de overslag, deze ULCV’s (Ultra Large Container Vessels) te bunkeren met vloeibaar aardgas.  
 
In de Rotterdamse haven varen inmiddels negen LNG bunkerschepen, waarvan er drie vast in de haven aanwezig zijn. LNG wint aan populariteit als brandstof voor de scheepvaart. Havenbedrijf Rotterdam is enthousiast over die ontwikkeling. “Net als CMA CGM ondersteunen wij de transitie van stookolie naar vloeibaar aardgas (LNG) als brandstof voor de scheepvaart. LNG is op dit moment de schoonste brandstof die voor dit type schepen schaalbaar en betaalbaar beschikbaar is. Bovendien ondersteunt de komst van de nieuwe LNG aangedreven schepen het streven van het Havenbedrijf om een belangrijke hub te zijn voor de import, export, opslag en bunkering van LNG. Het is een eer dat de negen nieuwe schepen jaarlijks zo’n 300.000 ton LNG in Rotterdam komen bunkeren. Dat is ook goed voor de op- en overslag van LNG”, aldus Allard Castelein, CEO van het Havenbedrijf. 
 
CMA CGM 
Jacques Saade is het eerste door LNG aangedreven schip met een capaciteit van meer dan 23.000 TEU containers aan boord. CMA CGM laat nog acht van deze ULCV’s (Ultra Large Container Vessels) bouwen door Hudong – Zhonghua Shipbuilding, een volle dochteronderneming van China State Shipbuilding Corporation. In 2022 wil de rederij een vloot van 26 op LNG aangedreven schepen in de vaart hebben: negen 23.000 TEU schepen; elf 15.000 TEU schepen en zes 1400 TEU schepen.  
 
Volgens LNG belangenbehartiger https://sea-lng.org/ voeren er in het begin van 2020 175 LNG aangedreven zeeschepen rond over de wereldzeeën. Daarnaast gebruiken de meeste van 600 LNG tankers ook LNG als brandstof. Er zijn 200 LNG aangedreven zeeschepen in bestelling.