Twee van de bemanningsleden, Koen de Gezelle en Gijs vanden Bogaerde, bij de Whaleboat waarmee ze de oversteek maken.

Drie Belgische avonturiers steken de komende twee maanden de Atlantische Oceaan over met een kleine roeiboot. Met hun overtocht, goed voor een afstand van zevenduizend kilometer, willen ze mensen inspireren om zuiniger, bewuster en compacter te leven.

Matthias Vanheerentals

De Whaleboat werd door deelnemer Koen de Gezelle, een professionele botenbouwer, gebouwd. Het vaartuig kan enkel aangedreven worden door mankracht. De Gezelle, Jelle Veyt en Gijs vanden Bogaerde zullen elkaar om de twee uur aflossen met roeien. Het kleine schip is vervaardigd uit carbon en kan tegen een stootje. Het is uit eenentwintig compartimenten gebouwd. Mocht de boot lek slaan, dan kan die niet in één keer zinken. Hoewel de boot toch 1200 kilo weegt, voorspelt De Gezelle dat die weleens zal omkantelen. ,,Maar dan komt die vanzelf weer recht. Dat is vergelijkbaar met een reddingsboot. We hopen natuurlijk op goed weer en zo min mogelijk storm.’’
In de zee loert er nog een ander gevaar, namelijk zwaardvissen, haaien en walvissen. ,,Er zijn al gelijkaardige boten doorboord. Hopelijk overkomt ons dat niet.’’ Gelukkig hangen de vrienden steeds vast aan een levenslijn met drie hechtingspunten, zodat ze niet overboord kunnen vallen. ,,We moeten dat altijd goed checken, zeker als we vermoeid worden. Ook in onze twee slaapcabines kunnen we ons vastklikken.’’ Mocht het echt misgaan, dan kan het trio nog steeds rekenen op vuurpijlen en satelliettelefoons. ,,Op kanaal 16 sturen we dan Mayday! uit zodat de dichtstbijzijnde boot ons hopelijk snel kan komen halen. Die is daartoe verplicht.’’

Zonne-energie
Aan boord verloopt alles heel milieuvriendelijk. De energie wordt opgewekt met zonnepanelen. Die zullen onder meer een ontziltingsmachine aandrijven om zeewater om te zetten in drinkwater. Ze nemen nog eens 150 liter water mee, als reserve. Het regenwater wordt opgevangen. De proviand bestaat uit 1500 pakjes zakjesvoeding. Op de boot worden planten gekweekt. In de kajuiten worden met behulp van koffiefilters onder meer radijsjes, mosterdzaad en rucola gekweekt. Het waste materiaal wordt niet in zee gedumpt maar bijgehouden. De uitwerpselen worden gedroogd met een solar cooker.
Een bijkomende uitdaging is dat alles op een heel kleine oppervlakte gebeurt. ,,Door de bevolkingsgroei zullen we alsmaar op een kleinere oppervlakte moeten gaan leven’’, zegt De Gezelle. ,,Met dit project willen we aantonen dat dat kan. We willen ook aantonen dat het belangrijk is om bewust met energie om te gaan. Water maken kost veel energie. We moeten zelfvoorzienend worden. Dit project zal inzicht geven in hoe we kunnen omgaan met ingrijpende veranderingen om met z’n allen zuiniger, bewuster en compacter te leven.’’ De hele operatie kost 150 duizend euro. De hoofdsponsor van het project is linnenproducent Libeco.
De overtocht is te volgen via jointhefrontrow.be.