De Lage Erfbrug in Rotterdam gaat vanaf halverwege februari enkele weken dicht voor de scheepvaart. (foto E. Lengkeek)

De schade zal in de tonnen lopen als de Lage Erfbrug over het Schiekanaal in Rotterdam dicht gaat voor scheepvaart. De zandhandel heeft daar enorm veel last van. De ontdekking van constructiefouten is de oorzaak van de sluiting, die deze maand ingaat.

Door: Ellen Langkeek.

De Lage Erfbrug werd zo’n twaalf jaar terug opgeknapt voor bijna 7 miljoen euro en zou goed moeten functioneren. Bij een controle zijn er echter scheuren ontdekt bij twee belangrijke draaipunten en dat is gevaarlijk. De brug is te zwaar voor de constructie.
Dagelijks gaat de brug meer dan twintig keer open voor scheepsverkeer dat hier voornamelijk met ladingen zand, grind, maar ook containers met afval voorbij vaart. De brug ging in januari al dicht voor het auto- en tramverkeer en voetgangers.

Scheepsverkeer zou in de knel komen vanaf 14 februari en zeker drie weken om moeten varen. Dat laatste is onmogelijk voor de beroepsvaart. ,,Dat is niet te doen’’, zegt schipper Gerard Mesken. ,,Dat wordt een grote puinhoop. Dan moet je een heel eind omvaren via Gouda en Alphen aan den Rijn. Voor grote binnenvaartschepen is dat onmogelijk.’’ Binnenvaartschipper Martijn de Groot beaamt dat. ,,Dat zou voor een jachtje gaan maar niet voor ons beroepsvaart.’’

Wim de Groot is directeur van de gelijknamige firma in de Spaanse Polder dat handelt in zandtransporten. Hij is flink gepikeerd. ,,Dit is een idiote beslissing’’, zegt hij. ,,Wij alleen al hebben negenhonderd klanten waaraan we zand leveren. Schiedam, Pijnacker de B-Driehoek waar wordt gewerkt aan riolering. Die komt zonder zand te zitten. Maar ook de aanleg van de A16 vraagt bergen zand. En wat denk je van grote betoncentrales in Rotterdam en Delft waar grind naar toe moet? Mijn schepen varen met veertig tot vijftig ton zand aan boord. Per week gaan er zo’n honderd schepen doorheen. Reken maar uit. Dit kun je niet even met een mededeling over sluiting afdoen. Het is idioot. Zorg er dan voor dat de brug op bepaalde uren opengaat, zodat we tenminste een paar keer per dag door kunnen varen. Dit wordt zo een chaos en gaat een fortuin kosten.’’