De laatste Limburgse brug over het Albertkanaal is verhoogd! De nieuwe stalen boogbrug over het Albertkanaal in Viversel wordt op vrijdag 23 december 16 uur opengesteld voor het verkeer. “Vanuit Vlaanderen werd 7 miljoen euro geïnvesteerd in deze nieuwe brug. Met dit project versterken we tegelijk twee duurzame alternatieven voor het wegvervoer. Het goederentransport kan makkelijker via het water én fietsers kunnen veilig en comfortabel het kanaal oversteken. Twee vliegen in één klap dus”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

Op 2 oktober is de oude brug over het Albertkanaal in Viversel (Heusden-Zolder) afgebroken en twee weken geleden werd de nieuwe brug ingevaren. Inmiddels is de nieuwe stalen boogbrug klaar voor ingebruikname. Maar vooraleer de brug kan worden gebruikt door het wegverkeer staat vrijdagmorgen 23 december een laatste test op de planning: de belastingsproef. Met deze test wordt de draagkracht en stabiliteit van de nieuwe stalen boogbrug gemeten.

16 vrachtwagens testen de nieuwe brug door hun gewicht in verschillende opstellingen over de brug te verdelen. Zo wordt gemeten hoeveel de brug maximaal doorbuigt onder belasting op specifieke punten. Als de test succesvol is, waar we vanuit gaan, kan de nieuwe brug vrijdag 23 december om 16u open voor het verkeer. Deze brug in Viversel is meteen de laatste brug in Limburg die we toevoegen aan de lijst van verhoogde bruggen over het Albertkanaal”, belicht een trotse Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters.

De oude brug van Viversel was te laag om doorgang te bieden aan de binnenvaart van de toekomst. De nieuwe brug is 123 meter lang, 18 meter breed en 23 meter hoog, gemeten vanaf het brugdek. Op de nieuwe brug zijn er twee rijstroken en brede afgescheiden fietspaden. Met een doorvaarhoogte van 9,10 meter is de brug helemaal op maat van de moderne binnenvaart”, vertelt Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv. “Als de brug is opengesteld worden de jaagpaden onder de brug nog verder afgewerkt. Ook de tijdelijke landhoofden aan de brug van de E314 worden nog afgebroken.”

Met deze nieuwe hogere brug kan het vrachtvervoer makkelijker via het water maar bij het ontwerp van de brug ging ook veel aandacht naar de voorzieningen voor fietsers. Zo maken we het voor fietsers aangenamer om te pendelen. Dit kan een stimulans zijn om meer te fietsen, niet alleen recreatief, maar ook voor het woon-werk of woon-schoolverkeer. Een extra ingreep dus om de fietsreflex aan te wakkeren én om onze doelstellingen inzake modal shift naar duurzame vervoermiddelen te behalen,” aldus minister Lydia Peeters.

Het verhogen van de brug en het plaatselijk verbreden van het Albertkanaal kadert binnen de opwaardering van het Albertkanaal. Dit omvangrijke project omvat het verhogen van alle bruggen over het Albertkanaal tot een doorvaarhoogte van 9,10 meter. De hogere doorvaarthoogte van alle bruggen verhoogt het rendement van de binnenvaart in het algemeen en zorgt voor een bijkomende boost voor de containervaart in het bijzonder. Ook de vaarmogelijkheden voor zeeschepen en uitzonderlijke transporten neemt aanzienlijk toe. Zo worden er nog meer vrachtwagens van de weg gehouden. Inmiddels zijn 59 van de 62 bruggen al verhoogd en de 3 overige bruggen zijn in uitvoerings- of startfase. In 2023 zullen de eerste schepen met vier lagen containers over het Albertkanaal kunnen varen.

De werken worden uitgevoerd door Stadsbader voor een totaal bedrag van 7 miljoen euro. Het project wordt mee gefinancierd door de Europese Unie in het kader van de Connecting Europe Facility.