Het stond al enkele jaren op het wensenlijstje van Koninklijke van der Wees; een nieuwe duwboot die nog grotere en hogere objecten kan vervoeren. In april van dit jaar wordt deze wens vervuld en komt de ‘Pieter van der Wees’ in de vaart. Het stuurhuis krijgt een hefhoogte van 16 meter en de duwboot mag straks zeker vier bakken (186 bij 22,80 meter) meenemen en misschien zelfs zes. Met hogere vermogens speelt Van der Wees in op de vraag naar het vervoeren van steeds zwaardere lading.

Door de jaren heen is het ladingaanbod van de specialist in bijzonder transport over weg en water veranderd. Van der Wees vervoert steeds meer zwaardere componenten. Vroeger werd een trafo van 250 ton al zwaar gevonden, tegenwoordig weegt een gemiddelde trafo al snel 350 ton. Het vervoer van steeds grotere en hogere objecten zoals staalconstructies, reactorvaten en superjachten, maakte een hogere hefhoogte van het stuurhuis noodzakelijk. In Duitsland en op de Rijn mag je dergelijke hoge objecten immers alleen nog vervoeren als je goed zicht hebt vanuit de duwboot zelf.

Eigenschappen
De nieuwe duwboot is vernoemd naar de gepensioneerde eigenaar van de bijzonder transportspecialist. Het vaartuig heeft een lengte van 19,87 meter, een breedte van 9,95 meter en een diepgang van 1,80 – 2,00 meter. De bedoeling is de diepgang tot 1,80 meter te beperken om de vervoerszekerheid voor speciale transporten zo groot mogelijk te houden. Met de lengte blijft een combinatie met één bak nog net onder de 86 meter, zodat met minder bemanning kan worden gevaren. Het vaartuig krijgt twee roerpropellers van Veth Propulsion, die dieseldirect worden aangedreven door twee diagonaal geplaatste Mitsubishi dieselmotoren van Koedood Diesel Service. De propellers hebben elk een vermogen van 1000 pk. De draden waarmee de duwbakken worden vastgezet lopen over het dek, daarom krijgt de duwboot geen verschansing en het hekwerk is weg te nemen. De accommodatie voor de bemanning wordt ruimer dan op de andere duwboten. Met een kruiphoogte van 5,70 meter kan de Pieter van der Wees ook op de Donau komen. Hij is geschikt voor 24-uurs vaart en in de tanks is ruimte voor 50 kuub gasolie.

Superjachten
De breedtemaat van de duwsteunen sluit aan op de pontons die voor het transport van superjachten worden gebruikt. Daarnaast krijgt de duwboot een bijboot, die tijdens superjachttransporten vooruit vaart om zo aanwijzingen te kunnen geven bij het naderen van brug- en sluisopeningen. Er is tevens een dubbel camerasysteem aan boord omdat vaak langdurig achteruit wordt gevaren met de duwboot. Hiervoor kunnen de roerpropellers 180 graden worden gedraaid.

De beste vervoersgaranties
Het casco van de Pieter van der Wees komt uit China en wordt afgebouwd bij Concordia Damen. De elektra wordt verzorgd door de firma Oechies en Hoogendoorn doet het timmerwerk. Van der Wees kijkt uit naar de komst van de gloednieuwe duwboot, waarmee straks de beste vervoersgaranties geboden kunnen worden. Van der Wees is klaar voor de toekomst van het grote transport!