‘De kop wordt zeker Kees vaart met KEES?’, vraagt Kees Hovestadt aan het eind van het gesprek. Inderdaad, dit schot voor open doel mag niet onbenut blijven. De eigenaar van het nieuwe beunschip Sayonara wisselt serieuze informatie af met humor. Dat maakt hem een prettige man om mee te praten en zaken mee te doen, daar staat hij bij Koedood ook om bekend.

Kees Hovestadt vaart met zijn nieuwe schip in het vaargebied België, samen met zijn vrouw Els en een matroos. Op 2 juli 2022 werd de Sayonara in de thuishaven Werkendam gedoopt. Voordat het zo ver was, heeft hij veel keuzes moeten maken. Bijvoorbeeld bij welke werf het nieuwe schip gebouwd moest worden. Dat werd Scheepswerf Poppen in Zwartsluis.
De keuze voor de voortstuwing leverde heel wat hoofdbrekens op. Kees: ,,Dit is mijn zevende en waarschijnlijk laatste schip waarmee ik nog zeker tien jaar vooruit wil. De keuze was niet makkelijk; gas, accu’s, waterstof of Stage V? Ik weet dat veel van mijn collega’s nu ook in zo’n denkfase zitten, wat is wijsheid? Bij mij viel de keuze op Stage V. Je komt er niet onderuit, je moet een steentje bijdragen aan de vermindering van uitstoot. Dan maar gelijk alles goed doen, dan ben je klaar voor de toekomst.’’
Vanaf dat moment vielen de keuzes minder zwaar. ,,Ik heb bewust gekozen voor Mitsubishi, heb met die motoren altijd goed gevaren. En ik ben al dertien jaar klant bij Koedood, ze staan daar altijd voor je klaar. Nu is het de Mitsubishi S12A2 geworden, de basis van de Stage V KEES motor. Tja, het blijft grappig, diezelfde naam. Gezien de goede ervaringen en wetend dat met Koedood alles van één fabrikant komt, was die beslissing snel genomen.’’ Hij noemt het ‘een hele machinerie’ die er aanhangt, nodig om aan de uitstooteisen te voldoen.
Op het moment dat we Kees spreken is alles nog vers en heeft hij zo’n zeventien vaarten gemaakt. ,,Het is nog te vroeg om alles te beoordelen, maar het bevalt goed. Ik ben toch blij dat ik voor deze oplossing heb gekozen, waardoor je nog met een echte motor werkt. Er nog zijn wel wat kleine puntjes waaraan gewerkt moet worden, maar die verstoren het vaargedrag niet. Binnenkort komen ze van Koedood aan boord om de puntjes op de i te zetten en dan weet je dat het goed komt.’’

Groen schip
,,In zoverre ik het nu kan beoordelen, is het verbruik laag. Dat is een combinatie van de bouw van dit schip met een speciale romp en de KEES motor. Je moet daar wel de kosten bij optellen voor ureum; ik gebruik AdBlue die in het systeem gespoten dient te worden. Dat geven ze ook niet gratis weg.’’
,,Hoe het kostenplaatje er werkelijk uitziet, kan ik pas zeggen als ik er langere tijd mee heb gevaren. Al met al heb ik nu wel een groen schip. Niet dat de nieuwe opdrachtgevers om die reden ineens in de rij staan, maar ik verwacht wel dat door de strengere eisen een groen schip meer kans maakt op opdrachten in de toekomst. Het is een flinke investering die je wilt terugverdienen. We voldoen met KEES ruimschoots aan de eisen, dus ik ben blij dat ik zo gehandeld heb. Ik ben klaar voor de komende tien tot vijftien jaar en dat is een hele zorg minder.’’