Impressie van de nieuwbouw.

Zondag 2 mei 2021 is een inktzwarte bladzijde in de ruim 60-jarige geschiedenis van het mooie Werkendamse familiebedrijf Hoogendoorn MBI. Een felle brand trok het hart uit de onderneming. Bijna acht maanden later is duidelijk wat een veerkracht de familie heeft. Sinds kort voeren de 135 werknemers hun werk uit vanuit een spiksplinternieuwe bedrijfshal.

Door: Wout Pluijmert

Hoogendoorn MBI (Maritieme Betimmeringen en Interieurbouw) maakt onder meer interieurs en betimmeringen voor binnenvaart- en passagiersschepen, maar is ook actief op het gebied van kantoor- en hotelinrichtingen in Nederland, België en Luxemburg.
Stefan Hoogendoorn, commercieel directeur van Hoogendoorn MBI, ontvangt zijn bezoek in de derde week van januari nog bij buurman Transito, eigendom van zijn oom Chris-Bernhard Hoogendoorn. ,,Dit is een van de bedrijven die ons vanaf de eerste minuut zo goed hebben geholpen. Ik kan ze niet eens allemaal opnoemen. Hartverwarmend hoe het bedrijfsleven en de gemeenschap in Werkendam ons tot nu ondersteunen. Wij zouden niet weten hoe wij het zonder al die hulp hadden moeten redden. De bedrijfsvoering is vrijwel naadloos doorgegaan. Ook onze klanten zijn uiterst coulant’’, vertelt Hoogendoorn jr.

Monument
Even daarna gaat Stefan Hoogendoorn op de foto voor het monument dat aan het bijna voltooide nieuwe kantoor is gemaakt. In het inferno kwamen drie ingehuurde werknemers om het leven. Het monument is een eerbetoon aan deze drie jonge mensen. ,,Het is vooral verschrikkelijk voor de nabestaanden in Litouwen. De teller van de crowdfundingsactie vanuit de gemeenschap stond al snel op 50 duizend euro voor de nabestaanden’’, liet algemeen directeur en eigenaar Dick Hoogendoorn enkele dagen na die rampzalige dag weten.
Op de nieuwe pui naast het monument vallen de oranje en blauwe verlichte lijnen op. ,,De oranje lijn symboliseert ons werk aan de wal, de blauwe lijn geeft de maritieme projecten weer’’, vertelt Hoogendoorn jr. ,,Daarboven het logo met de karakteristieke oude handschaaf van opa en tevens oprichter Kees Hoogendoorn.’’
Naast het emotionele deel moest Hoogendoorn sr. toch zakelijk schakelen. ,,Zoals al gemeld konden wij bij mijn broer en buurman Transito meteen al vijftien werkplekken inrichten. Gelukkig beschikken wij met onze computers over perfecte back-ups. Een dag later, op maandagmorgen, konden wij daardoor verder waar wij op vrijdag gebleven waren. Wij hebben onze opdrachtgevers vanaf minuut één op de hoogte gehouden van de ontstane situatie. Daarmee voorkwamen wij een stroom aan vragen.’’

Dankbaar
Vanaf 3 mei tot het einde van vorig jaar hebben de medewerkers zich in allerlei bochten gewrongen om de productie op gang te houden, mede door het op grote schaal maken van overuren. ,,Dat is voor een heel groot deel fantastisch goed gelukt. Wij hebben geen problemen met projecten gehad, ook niet in de maritieme sector’’, stelt de dankbare Stefan Hoogendoorn.
Tussen Kerst en Nieuwjaarsdag zijn onder andere de vier CNC-machines vanuit de tijdelijke locatie naar de nieuwe hal verplaatst en aangesloten. Er is een nieuwe nestingmachine aangeschaft. De hal van 170 bij 60 meter is ontwikkeld door Van Es Architecten in Sliedrecht en gebouwd door Staton Bouw uit Werkendam, het bedrijf van Kees Hoogendoorn, ook een broer van Dick Hoogendoorn. Veel blijft dus binnen de familie. Dick Hoogendoorn heeft het project vooral zelf begeleid. Wat de productie betreft kan Hoogendoorn MBI nu vol gas vooruit. De gevels van het oude gedeelte worden aangepast aan de nieuwbouw. De asfaltering van het buitenterrein vindt plaats in de eindfase.

Het nieuwe, hypermoderne, 1000 vierkante meter grote kantoor, in drie lagen, is transparant. Men kijkt er straks echt doorheen en is omsloten door de werkplaatsen aan beide zijden. Naar verwachting zal het kantoor eind februari worden betrokken.

Passagiersschepen
Bij Hoogendoorn MBI kijkt men in 2022 weer vooral vooruit. Groei zit met name in de afbouw van passagiersschepen. Stefan Hoogendoorn, met name verantwoordelijk voor de maritieme sector binnen het bedrijf: ,,Sinds begin 2020 hebben wij voor scheepswerf Vahali in Gendt de eerste twee luxe passagiersschepen van 135 bij 11.45 meter opgeleverd. De eerste was de Spirit of the Rhine, de volgende was The Spirit of the Danube. In 2022 beginnen wij bij de Vahali werf in Zasavica (Sremska Mitrovica) in Servië aan het derde schip in de serie, de Alisa. Na de afbouw in Nederland zal het schip in december worden opgeleverd.’’
Voor Mulder Shipyard in Zoeterwoude-Rijndijk werkt Hoogendoorn MBI de 17 en 36 meter jachten af. ,,Daarnaast blijft onze grootste markt, de binnenvaart, uiteraard booming’’, vertelt Hoogendoorn jr. Met projecten aan de wal houdt hij zich minder bezig, maar hij weet dat Hoogendoorn MBI volop werk heeft aan onder meer het opleveren van gevangenissen in België. Mooie projecten zijn ook Hotel Krasnapolsky (Amsterdam) en het Alexander Hotel in Noordwijk. Interieurprojecten op het vaste land en natuurlijk blikvangers voor Hoogendoorn MBI Werkendam.

Zestig jaar
Het bedrijf Hoogendoorn werd op 27 december 1961 door ‘opa Kees’ opgestart. ,,Mijn pa heeft het overgenomen en sinds kort runnen wij het bedrijf met zijn drieën. Mijn vader als algemeen directeur, mijn broer Corné is technisch directeur en ik ben commercieel directeur. Samen met vier medewerkers binnen het managementteam en ons voltallig personeel houden wij het bedrijf draaiend’’, licht Hoogendoorn jr. toe.
Onlangs bestond het bedrijf dus zestig jaar. ,,Daar gaan wij absoluut iets mee doen en gaan daar niet lang mee wachten. Zodra corona versoepelingen toelaat, gaat het twee avonden los. Vervolgens zijn er op een later moment ook nog twee open dagen gepland. Wij willen graag aan onze zakelijke partners en iedereen in Werkendam laten zien wat er na de brand tot stand is gekomen.’’