Dutch Marine Technology heeft Hardinxveld-Giessendam verruild voor dit fraaie bedrijfspand aan de Van Hennaertweg 17 in Alblasserdam.

‘Calamiteit in Antwerpen’, zegt oprichter John Tournier bij binnenkomst in het nieuwe pand. Vandaar de dozen met vervangende apparatuur in zijn armen. En weg is hij. Melissa de Jong-Taal en directeur Emiel Poulich kijken er niet van op. Het blijkt symbolisch voor de werkwijze van Dutch Marine Technology dat mede daardoor ook door corona niet klein te krijgen is.

Leo van Teeffelen

Het 10-jarig jubileum zou oorspronkelijk rond deze tijd met het hele team gevierd worden. Dat het niet is doorgegaan is achteraf gezien maar goed ook, gezien de coronatijd. In plaats daarvan bleef het vooralsnog bij gebak en een geslaagde speech van John Tournier.
Melissa de Jong-Taal, zij kent oprichters John van der Wens en John Tournier nog uit de tijd van hun gezamenlijke voormalige werkgever, heeft het begin van Dutch Marine Technology van dichtbij meegemaakt. ,,Ze begonnen 1 juni 2010 met een telefoon en een adresboekje in een kale bedrijfsruimte. Geld voor werknemers was er niet, dus werden zzp‘ers ingezet. Toch ging het al snel de goede kant op; ze werden gesteund door een aantal opdrachtgevers die het beste met hen voor had. Ik kwam er in december bij, het was echt pionieren. We waren en zijn heel flexibel. Dat maakt het voor ons organisatorisch niet makkelijk, maar er is altijd de wil om service te verlenen.’’

Happy to help
Emiel Poulich: ,,Die paar klanten van het begin zijn nu achttienhonderd debiteuren in de scheepvaart. Al die verschillende klanten voor onze nautische producten, navigatie- en communicatiesystemen, IT-oplossingen en entertainment vormen de succesfactor van ons bedrijf. Al hebben wij natuurlijk ook wel te maken met de coronaproblemen, denk alleen al aan de passagiersvaart. Toch behouden we onze bedrijfsidentiteit: we gaan altijd tot het uiterste voor onze klanten. We springen desnoods op zaterdagavond in de auto, al is je vrouw jarig. ‘Happy to help, wherever you are’ is onze slogan en die maken we ook waar.’’
Met die insteek is in die tien jaar een goede relatie opgebouwd met klanten die het weten te waarderen. Om dat te bereiken komt er nog iets bij. Melissa: ,,We krijgen weleens voordelige aanbiedingen voor inkoop van producten, maar daar zijn de Johnnen heel duidelijk in. We betalen liever een euro meer als we kunnen vertrouwen op de service van een leverancier dan een euro minder zonder betrouwbaarheid. De relatie met leveranciers is dus evengoed van belang. En nog wat: de oprichters vinden dat werken leuk en uitdagend moet zijn en dat is ook zo.’’ Emiel Poulich kan zich daar volledig in vinden.

Goed gevoel
De verhuizing van Hardinxveld-Giessendam naar Alblasserdam is een nieuwe stap naar de toekomstbestendigheid die het bedrijf nastreeft. Emiel: ,,We wilden een eigen pand in plaats van een huurpand, op een vrijstaande locatie die bij ons past met betere werkomstandigheden. Dichterbij voor onze klanten en werknemers, daarnaast beter bereikbaar. We zitten nu vlak bij afslag 22 en voor het eerst ook op een zichtlocatie. Het is nog maar kort, maar het voelt aan als een warme jas. We moesten even onze weg zien te vinden en nu is het gevoel goed, we zitten op onze plek.’’ De mooie zakelijke uitstraling van het pand is daarbij een fijne bonus.

www.dmtbv.nl