Langs het kanaal naar Charleroi, in Halle, is een tijdelijke reuzenpomp gebouwd. Deze recupereert het water aan de sluis en voorkomt dat het naar zee vloeit. De pomp zorgt ervoor dat de schepen bij droogte op volle capaciteit kunnen blijven varen.

Matthias Vanheerentals

De sluizen van Lot in Beersel en Ruisbroek in Sint-Pieters-Leeuw werden ook al uitgerust met dergelijke grote pompen en ook deelgemeente Lembeek zal ermee uitgerust worden. De pompen moeten de binnenvaart beter voorbereiden op laag water. Wanneer een schip een sluis passeert, gaat er water verloren dat uiteindelijk naar de zee vloeit, maar met deze installaties kan het water weer opgepompt worden. Zo worden de waterstanden weer hoger, zodat de schepen op elk moment kunnen blijven varen op het kanaal.
Vanaf het voorjaar van 2023 worden de definitieve installaties geplaatst. Die zullen minder zichtbaar zijn dan de huidige installaties. Kostprijs voor de Vlaamse Waterweg is twee miljoen euro. De beslissing om de pompen te plaatsen werd al in 2019 genomen. In dat jaar stond het water van het kanaal zo laag dat de schepen niet meer konden varen. Het scheepverkeer moest stilgelegd worden. Er gold toen ook een diepgangbeperking, waardoor minder schepen in het water konden liggen.