Bron: NMT | Door Jeanine Kwakernaak

In een serie van vier interviews lichten we leden van het eerste uur uit. Zoals bij de meeste van jullie bekend is, is Netherlands Maritime Technology (NMT) een branchevereniging voor scheepsbouwers, maritieme toeleveranciers en geassocieerde leden. De scheepsbouwvereniging (VNSI) binnen NMT bestaat al ruim 100 jaar, de vereniging voor maritieme toeleveranciers (VHME) 35 jaar. Wat speelde er in de beginjaren? Een duik in het verleden! Deze keer met Maprom Engineering BV waar we spreken met Jan Evertsen, mede-eigenaar van dit innovatieve Dordtse bedrijf.

HME-huwelijk
Kenners weten het wel, dat is dé Jan van het ‘HME-huwelijk’. In 1995 ontmoette hij namelijk Karin, werkzaam bij Maprom Engineering BV, op de Russische beurs NEVA in 1995. Evertsen werkte toen nog bij de concurrent, IHC Lagersmit, ook trouwens lid van het eerste uur! Bij IHC Lagersmit heeft Evertsen altijd erop aangedrongen dat het belangrijk is om aan te sluiten bij een branchevereniging. Samen bereik je tenslotte meer, op het gebied van export, maar ook in politiek Den Haag. Het is geen geheim dat Jan en Karin als een blok voor elkaar vielen. Een jaar later trouwden ze. Evertsen: “Op de receptie waren ruim 300 genodigden, waaronder ook veel leden van VHME. Doordat de vereniging nog klein was, voelde het ook als een soort vriendengroep.”

De hele wereld verkennen met andere VHME leden
Evertsen startte zijn carrière bij, wat toen nog Van Buuren – Van Swaay heette, vervolgens opging in Imtech Marine en inmiddels kennen we dit bedrijf onder de naam RH Marine. In 1993 vervolgde hij zijn loopbaan bij IHC Lagersmit. Voor zijn salesrol, reisde hij de hele wereld over, veelal ook samen met andere HME leden. SEA Japan, Marintec, NEVA.. het is slechts een kleine greep uit de maritieme beurzen die hij aandeed. Naast handelsmissies naar o.a. Spanje en recent nog Kroatië.

In- en verkoopvoorwaarden nog steeds een belangrijke reden voor lidmaatschap
In 2003 werd hij mede-eigenaar van Maprom Engineering BV. Inmiddels houdt hij zich steeds vaker bezig met de engineering, naast de complexere sales trajecten. Rond 2007 maakte hij zich, samen met o.a. Harry Doze, nu al jaren werkzaam bij Marstrat BV, binnen de vereniging hard voor de opstelling van specifieke in- en verkoopvoorwaarden voor de maritieme toeleveranciers. Evertsen: “De in- en verkoopvoorwaarden gebruiken we nu nog steeds. Onlangs zijn ze nog herzien door Bas Ort, voorzitter van NMT en advocaat en partner bij Zwartbol Advocaten BV.”

Geen olielekkage meer
Maprom Engineering BV richt zich op watergesmeerde schroefassen. Een duurzame techniek die het bedrijf door de jaren heen voortdurend heeft verbeterd. Evertsen: “Jaarlijks lekt wereldwijd, via schepen, zo’n 240 miljoen liter schroefasolie in de vaarwateren. Een milieuramp waar niet veel aandacht voor is. Het is nog een staartje van de industriële revolutie, toen olie het antwoord op alles was en de nadelen ervan nog niet zo bekend. Want heel vroeger werkten de schepen met een schroef allemaal met watersmering. Anno 2021 vaart nog steeds zo’n 85 – 90% van de schepen met oliesmering. Belangrijke uitzondering zijn de marineschepen die geen oliespoor willen nalaten.”

‘Watersmering moet de norm zijn’
Evertsen bedient wereldwijd een nichemarkt, terwijl wat hem betreft watersmering de norm zou moeten zijn. “De voordelen zijn legio: de technisch zeer geavanceerde rubberen lagers die wij inzetten absorberen trillingen, waardoor het algehele comfort voor de bemanning op het schip toeneemt. Ook vraagt een watergesmeerde schroefas weinig onderhoud, terwijl oliegesmeerde schroefassen met regelmaat moeten worden onderhouden in het dock. Als je kijkt naar de Total Cost of Ownership, dan is onze oplossing in vergelijking niet duurder en kan de rederij zelfs kosten besparen.”

Aardbevingen
Terug naar de beginjaren van de vereniging; “Toen we nog met zijn veertienen waren, was het anders dan nu. Op beurzen, ook al was je elkaars concurrent, nam je de honneurs voor elkaar waar, als je bijvoorbeeld even je stand moest verlaten voor een toiletbezoek. De concurrent vertelde moeiteloos bij een klantbezoek aan jouw stand over de voordelen van jouw systeem. Het onderlinge enthousiasme was erg groot. We beleefden dan ook van alles met elkaar. In Japan en China maakten we aardbevingen mee. Stonden er enkelen daar, beneden in de lobby, midden in de nacht, in hun pyjama. Terwijl het hotelpersoneel ons verzekerde dat er niets aan de hand was, alleen maar een aardbeving met een kracht van 7,5 op de schaal van Richter. En Shanghai was nog echt Shanghai, met vele stroomuitvalmomenten. Dat was aan de orde van de dag.”

Daarom lid!
Maprom Engineering BV is lid van het eerste uur en is here to stay, want ook nu zijn er nog voldoende redenen om aangehaakt te blijven. Evertsen: “Het belangrijkste is wat mij betreft het beïnvloeden van regelgeving, het verdedigen van onze belangen bij de politiek, het samen optrekken als het gaat om duurzaamheid en het netwerken. Ik geef altijd graag aan relaties in de sector mee dat het belangrijk is om je kennis niet zomaar weg te geven. Bouw langdurige relaties op met klanten wereldwijd en ga niet voor de quick wins maar voor lange termijn win-win situaties.”

Hij is zelf actief in o.a. de Duurzaamheidscommissie van NMT. “Belangrijk aspect van lid zijn van een vereniging is een actieve houding aannemen. Neem deel aan activiteiten, zoek elkaar op. Je moet er moeite, energie en tijd in stoppen. De kosten gaan voor de baten uit.”