De gigant Sleipnir is momenteel actief voor de kust van Brazilië.

Heerema Marine Contractors speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van het Peregrino Fase-II project dat plaatsvindt voor de kust van Brazilië.

Jan van de Nes

Ongeveer 85 kilometer uit de Braziliaanse kust bevindt zich het Campos-bekken in waterdiepten van ongeveer 100 meter. Hier plaatst de Sleipnir van Heerema, ‘s werelds grootste kraanschip, het onderstel. Dat vertrok reeds in oktober 2019 uit Rotterdam, waar het is gebouwd op de Heerema-werf.
Operator van het Peregrino veld is het Noorse Equinor, dat de zogeheten topsides van het nieuwe platform in het Amerikaanse Texas heeft laten bouwen. Deze modules zijn door Heerema’s vrachtschip H-541 naar de locatie gebracht.
Het Peregrino C-platform wordt verder uitgebreid met een woonplatform dat in november de bouwwerf in Stord (Noorwegen) verliet aan boord van het heavy-liftschip BigRoll Beaufort. Volgens Equinor is het GranEnergia Olympia-flotel nu verbonden met het platform. 880 medewerkers gaan offshore aan de slag om het platform later dit jaar voor te bereiden op operaties. Eenmaal operationeel zal Peregrino C zo’n 350 offshore- en onshore-banen opleveren in Brazilië.
Het Peregrino-olieveld bestaat uit twee vaste productieplatforms en drijvende productie-, opslag- en overslagunits. Het Peregrino C-platform maakt deel uit van het Peregrino Phase II-project waar nog een derde vast productieplatform aan wordt toegevoegd. Dat zal de levensduur van het veld verlengen met twintig jaar.