Offshore dienstverlener Heerema heeft een nieuw kraanschip in gebruik genomen, de Sleipnir. Deze semi-submersible is in Singapore gebouwd op de werf van Sembcorp Marine. Heerema Marine Contractors zet de Sleipnir voor het eerst in op de Middellandse Zee.

Auteur: Jan van de Nes

In juni van dit jaar heeft het grote schip – dek-oppervlak van 220 bij 102 meter – alle proefvaarten afgerond. Het is half juli begonnen aan een 45 dagen durende reis naar Spanje. Daar worden de voorbereidingen getroffen voor een groot installatieproject in de offshore in de Middellandse Zee.
Sleipnir, genoemd naar het achtbenige paard van de Noorse god Odin, is ontworpen om te werken aan grote offshore-projecten zoals het installeren en verwijderen van complete platforms en platformonderdelen, maar ook van in diep water gelegen funderingen. Het schip kan daarnaast diep water aanlegplaatsen en grote windturbines installeren.
Inmiddels is de Sleipnir het grootste kraanschip ter wereld. Het is voorzien van dual-fuel motoren die zowel gebruik maken van MGO als LNG. Heerema Marine Contractors stelt dat daarmee schadelijke emissies drastisch worden verminderd.
Het kraanschip telt twee 10.000-tons roterende kranen die een lading van maximaal 20.000 ton achter elkaar kunnen heffen. Tijdens de recente proefvaarten op zee slaagden de kranen erin om 11.000 ton per kraan (110 procent van de capaciteit) te hijsen.
De Sleipnir wordt onder andere ingezet voor het transport en de installatie van het Alpha HVAC-(wind)platform Hollandse Kust Zuid (HKZ) voor de Nederlandse kust, een van de grootste offshore windmolenparken in de Noordzee. De elektriciteit van het platform – een hoogspanningsstation – gaat naar de Maasvlakte.