COLUMN

Liana Engibarjan

Liana Engibarjan is schipper en stuurman, houder van de CBOB Binnenvaart-ondernemers-
wisseltrofee 2018, binnenvaartvlogger en -blogger, én columnist van Maritiem Courant!

Hectiek op school

Zoals velen weten heb je na het behalen van je diploma Schipper Binnenvaart drie jaar vaartijdverkorting. Dus na het behalen van je diploma heb je nog maar 180 effectieve (dagen aan boord waarop het schip ook daadwerkelijk vaart) vaardagen nodig om je vaarbewijs te behalen. Iets waar veel leerlingen en ook bedrijven blij mee zijn.
Nu gaat dat per 17 januari 2022 veranderen volgens de EU Directive. En dat zorgt voor veel verwarring bij de leerlingen, maar ook bij bedrijven. Bedrijven zagen het natuurlijk als iets wat altijd mooi meegenomen was, want er is een enorm tekort aan schippers.
Maar wat gaat er nu dan precies anders worden. Gelukkig heb ik een docent van het STC, Nick Jacobs, gesproken die mij hier heel veel over verduidelijkt heeft. Hij zei ook dat de studenten hier erg onzeker van waren en verward. Niet meer dan logisch, want dat was ik ook!
Ik vind dit een mooie manier om iedereen de veranderingen die eraan zitten te komen kenbaar te maken. In plaats van de drie jaar vaartijdverkorting gaan nu alle vaardagen, vanaf datum start opleiding, meetellen voor je groot vaarbewijs.
Dat betekent dus dat al je effectieve vaardagen meetellen op je stage. Maar de vaardagen VOOR de start van je opleiding tellen dus NIET mee. En als je tijdens de opleiding in de vakanties door blijft varen tellen die ook mee. Ik hoop dat het nu voor ieder ook wat duidelijker is, voor mij in ieder geval wel!
Er verandert eigenlijk vrij weinig. Het is alleen een stuk realistischer geworden. Iets waar ik zelf een voorstander van ben, want het vak leer je tenslotte ook in de praktijk.