Leontien Snijders: ,,Met Routescanner willen een wereldwijd platform bieden met inzicht in alle havens en de verbindingen ernaartoe en ervandaan.’’

Havenbedrijf Rotterdam werkt aan het platform Routescanner om het wereldwijde logistieke netwerk inzichtelijk te maken voor containertransporten.

Wout Pluijmert

Wat Port of Rotterdam met Navigate heeft neergezet is het inzichtelijk maken van alle spoor- en vaarschema’s aan zowel de zeekant als het achterland van, naar en via de haven van Rotterdam. Om mee te kunnen in de wereldwijd groeiende stroom aan goederen, moeten havens steeds slimmer en efficiënter worden. Rotterdam, Europa’s grootste en meest innovatieve haven, ontwikkelt en implementeert met Navigate en Routescanner slimme digitale oplossingen met een wereldwijd bereik. Business manager Leontien Snijders van Havenbedrijf Rotterdam, maakt duidelijk waar het in de binnenvaart, rail en short- en deepsea naartoe gaat. ,,Wie naar een website van een luchthaven gaat, ziet in een oogopslag welke verbindingen er zijn. In havenland kenden wij een dergelijke service nog niet.’’

Optimale route
Navigate, dat sinds 2017 in ontwikkeling is, laat zien hoe je container via de zeezijde in Rotterdam binnenkomt en hoe je daarna het achterland bereikt of vice versa. Met Navigate biedt Port of Rotterdam een routeoptimalisatie-applicatie aan van deur-tot-deur via Rotterdam. Deze helpt onder andere verladers en expediteurs met het vinden van de meest optimale route, gebaseerd op bijvoorbeeld tijdsduur, aankomsttijd of CO2-emissie.
,,Door de verschillende schema’s van deepsea-, shortsea-, trein- en binnenvaartoperators te combineren, kan Navigate de best passende route adviseren en verschillende alternatieven aan gebruikers laten zien. Daarvoor werken wij samen met veel operators waardoor wij vrijwel alle vaar- en spoorschema’s in ons achterland inzichtelijk hebben gemaakt. Wij ontwikkelen de tool natuurlijk voor, maar bovenal met, de markt. Qua dekking zijn wij in Nederland en het ARA-gebied vrijwel compleet.’’

Efficiënt
De verladers en expediteurs hebben belang bij transparantie en hoe zij met de binnenvaart of de trein efficiënt via de haven van Rotterdam van A naar B kunnen. ,,Navigate is een marketingservice voor zowel de haven van Rotterdam als voor alle operators’’, voegt Snijders toe. ,,Omdat efficiëntie en transparantie van de supply chain voor iedereen wereldwijd belangrijk is, wordt onder de vleugels van het Havenbedrijf Rotterdam ook Routescanner opgebouwd. Hiermee hebben wij de ambitie om een wereldwijd platform te creëren en de verbindingen van verschillende havens met hun operators inzichtelijk te maken en vergelijken.’’
Komend jaar worden flinke stappen gemaakt met op meerdere continenten zichtbare verbindingen via Routescanner. ,,Stel dat er een incident is, zoals wanneer door hoog water de binnenvaart niet meer varen kan of door ijsafzetting de wissels van treinen niet werken, dan kan Routescanner aangeven wat de verbindingsmogelijkheden via een andere haven zijn. Vergelijk het met het plannen van een autorit. Dan kun je via een app snel schakelen naar een alternatieve route.’’

Passie
,,Wij zijn met ons team van vijftien personen fulltime en met ontzettend veel passie bezig om via Routescanner wereldwijde dekking te verwerven’’, vertelt Snijders. ,,Om operators te laten zien wat Routescanner te bieden heeft, hebben wij het platform online gezet, hoewel het zeker nog niet compleet is. Via schedule builder kunnen de schema’s simpel ingevoerd worden. Voor shortsea-, deepsea- en grote operators gaan wij uit van API-achtige koppelingen zodat gegevens automatisch met ons systeem verbonden worden. MSC, Unifeeder en Kombiverkehr hebben dit bijvoorbeeld al ingeregeld. Hapag Lloyd en ERS volgen op zeer korte termijn.’’ Met Routescanner wordt het voor iedereen eenvoudig om alle opties te vergelijken en hun containertransport uiteindelijk bij de beste partij te boeken.