Den Haag, 18 januari 2022 – De Braziliaanse regering is bezig de veiling voor te bereiden van 22 haventerminals. Deze havens hebben samen een geschatte waarde van US$ 1,75 miljard. Dit biedt interessante kansen voor Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen, actief in havenontwikkeling, terminal management, traffic control, engineering en consultancy. De handelsmissie havenontwikkeling naar Brazili , 13-17 maart, is hierop gericht.

Dat er goede kansen liggen blijkt onder meer uit een marktstudie, uitgevoerd in 2020, in opdracht van de Nederlandse ambassade in Brasilia en RVO. Een van de auteurs van ‘Market Analysis – Port Sector’ Jos  Di Bella Filho. Hij was voormalig plaatsvervangend secretaris-generaal van het havenministerie en was eveneens CEO van de ABTP, de nationale vereniging van particuliere haventerminals, wier leden meer dan 70% vertegenwoordigt van de totale vervoerde vracht in de Braziliaanse havensector.

“Het PPI-programma (Investment Private Partnership Program) van de Braziliaanse federale regering is een robuust concessieprogramma voor infrastructuur dat meer dan 25 openbare haventerminals heeft verhuurd. Het bereidt ook de concessie van havenautoriteiten voor, wat enorme investeringen in de sector zal opleveren. Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen staan bekend en worden zeer gewaardeerd in de Braziliaanse havensector vanwege hun ESG-benadering, gericht op duurzaamheid, managementvaardigheden en capaciteitstraining. Nederlandse bagger-, engineering-, M&A- en consultancybedrijven werken al vele jaren in Brazili  en hebben samenwerkingsverbanden geconsolideerd, zoals de haven van Rotterdam met de haven van Pec m. De Braziliaanse overheid en Braziliaanse bedrijven zien Nederland als een betrouwbare en competente zakenpartner en Nederlandse bedrijven en kennisinstellingen zijn dan ook zeer welkom in dit land”, aldus Di Bella Filho.

Sinds 1993 hebben bedrijven in Brazili  het private deel van de haventerminals in beheer, terwijl publieke terminals worden geleased. Zo’n 95% van de Braziliaanse volumes stroomt door het havensysteem. De totale volumes nemen jaarlijks met 5 tot 10% toe om de stijgende productie van de agro-industrie, mineralen, ijzererts, LNG en ruwe olie bij te benen en om de nieuwe Post Panamax containerschepen in de meer dan 215 Braziliaanse haveninstallaties te ontvangen. Een goede logistieke infrastructuur is daarom belangrijk. Hiervoor is uitbreiding en modernisatie van de capaciteit nodig.

Inschrijven voor de handelsmissie kan via Handelsmissie havenontwikkeling Brazili  | RVO.nl | Rijksdienst, deadline is 28 januari, kosten bedragen € 500.
Deze handelsmissie wordt georganiseerd door de Nederlandse ambassade in Bras lia in samenwerking met het diplomatieke postennet in Brazili  en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland en Rotterdam Partners, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken.