‘We doen wat we kunnen om schippers snel weer op pad te helpen’

Het is de nachtmerrie van elke schipper: onderweg stil te komen liggen. Dat gebeurde met het schip Distinta dat op Duitse wateren ineens niet verder kon. GJV Dieselservice ging op stel en sprong die kant uit, om de schipper uit de brand te helpen.
Chantal Blommers

,,De motor was, ver in Duitsland, compleet in elkaar gelopen’’, zegt Gerlinde den Breejen-Vlot, bedrijfsleider van GJV Dieselservice. ,,Je wilt schippers altijd zo snel mogelijk weer op pad helpen. Deze schipper is een klant van ons, dus doen we alles wat we kunnen.’’
Ook als dat betekent dat monteurs die avond niet met hun gezin aan het avondeten zitten, maar op weg gaan naar Duitsland. ,,Bij de schipper was er paniek. Je zult maar ineens stilliggen op het water. Dan moet er snel actie worden ondernomen. Onze monteur vond uiteindelijk de schade. Repareren was mogelijk, maar de beste optie was een compleet nieuwe motor.’’ Het schip werd daarom naar Hardinxveld-Giessendam gesleept, waar het van een nieuwe CCR2-motor werd voorzien.

Familiebedrijf
Het is een kenmerkend voorbeeld van de service van GJV, zegt Den Breejen-Vlot. Al komt zo’n grote klus maar eens in de zoveel tijd voorbij. ,,Wij zijn een klein familiebedrijf met vijf monteurs in dienst. Om dan mensen vrij te maken voor zo’n grote klus, dat gaat niet altijd.’’ Al zijn de werkzaamheden van de monteurs zeker niet beperkt tot de regio Hardinxveld-Giessendam.
,,Onze monteurs komen door heel het land en ook vaak in België en Duitsland. We hebben natuurlijk een werkplaats in Hardinxveld, maar zo’n 80 procent van de tijd worden de werkzaamheden aan boord uitgevoerd.’’ Den Breejen-Vlot is onder meer verantwoordelijk voor de planning. Elke dag zorgt zij dat de monteurs daar zijn waar dat het meest nodig is.
,,We richten ons specifiek op de binnenvaart. Als er iets aan de motor kapot is, dan worden wij gebeld. Voor reparatie, revisie maar ook voor hermotorisering. We zien gelukkig ook steeds meer schippers die elk jaar een keer langs komen voor een onderhoudsbeurt. Dat is mooi, omdat eventuele gebreken dan sneller kunnen worden ontdekt en verholpen.’’

Stage V
Het schip Distinta kreeg nog een CCR2-motor, maar ook bij GJV worden straks Stage V motoren de norm. ,,Dat zijn landelijke regels. De Stage V motor heeft een nabehandelingssysteem dat ervoor zorgt dat er minder wordt uitgestoten, het is daarom een groenere keuze. We moeten blijven innoveren en we vinden het begrijpelijk dat er wordt gekeken naar het verduurzamen van de scheepsvaart.’’
Tegelijkertijd zitten er nogal wat haken en ogen aan, zegt ze. Zo is een Stage V motor een forse kostenpost voor schippers. ,,Ook is het voor onze monteurs een uitdaging om deze grotere installatie in te bouwen, want in de machinekamer is vaak weinig ruimte. Er komt dus heel wat bij kijken. Gelukkig hebben wij de kennis en kunde in huis om ook deze vernieuwing door te kunnen voeren.’’