Oprichter Gert-Jan Vlot en dochter Gerlinde Den Breejen-Vlot.
Mijlpaal in het 20-jarig bestaan: de verhuizing naar het nieuwe onderkomen in Hardinxveld-Giessendam.

Auteur: Michel de Waard

Of het nu gaat om een revisie van de hoofdmotor, het jaarlijkse onderhoud van de boegschroefmotor of het plaatsen van een generatorenset; laat je het over aan de vakmensen van GJV Diesel Service dan kun je de motoren weer met een gerust hart starten. Het familiebedrijf uit Hardinxveld-Giessendam is gespecialiseerd in de reparatie, de revisie en het onderhoud van alle soorten scheepsdieselmotoren.

,,We zijn officieel Caterpillar Marine Service Provider. En dat biedt zowel onze klant als onszelf veel voordeel.’’ Aan het woord is Gerlinde Den Breejen-Vlot, verantwoordelijk voor verkoop en planning bij GJV Diesel Service. ,,Zo putten we uit een uitgebreide voorraad onderdelen en kunnen we door de korte lijntjes met Caterpillar snel schakelen. Een dergelijke constructie hebben we trouwens ook met het merk John Deere. En naast deze topmerken draaien we onze handen ook niet om voor motoren van andere, vooraanstaande merken.’’

GROTERE WERKPLAATS
GJV Diesel Service is een vertrouwde naam in de binnenvaart. Na eerst een aantal jaren in andere bedrijven gewerkt te hebben, begon Gert-Jan Vlot twintig jaar geleden zijn eigen bedrijf in scheepsmotoren. ,,Ik ben het bedrijf vanuit huis gestart’’, licht hij toe. ,,Al snel kocht ik een loods en nam ik de eerste monteurs aan. En na een verblijf op industrieterrein De Peulen in Hardinxveld, verhuisden we in 2016 naar het huidige pand.’’
Dochter Gerlinde vult haar vader met trots aan: ,,De kans om een eigen pand neer te zetten wilden we niet laten lopen. Een groot pluspunt was dat we zelf de indeling konden bepalen. Het was ons vooral te doen om een grotere werkplaats. En die is er gekomen.’’

Hoewel GJV Diesel Service ook compleet nieuwe motoren installeert, richt het maritieme bedrijf zich vooral op de reparatie, revisie en het onderhoud van scheepsmotoren. ,,Eigenlijk doen we alles wat zowel direct als indirect met de motoren te maken heeft’’, geeft Gert-Jan Vlot aan. ,,We ontzorgen onze klanten. Moet er bijvoorbeeld een pijpje gelast worden, dan doen we dat ook. En kunnen we iets niet zelf, dan schakelen we daar een specialist voor in. Wij behandelen onze klanten in ieder geval op een manier waarop we zelf ook behandeld willen worden.’’

STAGE V
Alle nieuw gebouwde dieselmotoren moeten voldoen aan Stage V, de huidige Europese emissienorm. Ook GJV Diesel Service heeft dus met deze norm te maken. ,,Er is in de markt veel onduidelijkheid over deze norm’’, vertelt Gerlinde. ,,Klanten vragen ons bijvoorbeeld wat nu nog wel mag en wat niet. In principe mag je de motor reviseren totdat je niet meer kúnt reviseren. Daarna moet je echt over op Stage V. Het probleem is alleen dat vooral de zwaardere motoren, vanaf 500 of 600 pk, nog niet verkrijgbaar zijn in Stage V. Heb je echter een CCR2-motor, dan kun je voorlopig nog vooruit. Een CCR2-motor mag je nu ook nog nieuw aanschaffen, maar dan wel alleen als het een motor betreft van een bepaald bouwjaar.’’

JUBILEUM

Op 1 februari vierde GJV Diesel Service het 20-jarig jubileum. Door de coronasituatie is het echter nog onduidelijk óf en hoe het bedrijf later dit jaar eventueel nog stil kan staan bij deze mijlpaal. ,,Hoewel we het jubileum natuurlijk graag nog willen vieren, beseffen we ook dat het bijvoorbeeld nog geen 25-jarig jubileum betreft’’, is Gerlinde realistisch. ,,Bovendien koesteren we de festiviteiten rondom de opening van ons nieuwe pand, nu vier jaar geleden. Toen hebben we flink uitgepakt met een tweedaags evenement, waarop de burgemeester van Hardinxveld het pand officieel opende.’’