De Fugro Scout is één van de deelnemende onderzoekschepen voor deze campagne (foto: Fugro)

Fugro gaat twee geotechnische locatieonderzoeken doen voor het Deense Energinet ter voorbereiding op de bouw van het veelbesproken Energy Island van Denemarken.

Jan van de Nes

De kunstmatige eilanden zijn een wereldprimeur – en het grootste bouwproject uit de Deense geschiedenis, met een investering van 28 miljard euro. Er zijn er twee: één in de Baltische Zee en één (het eiland waar het nu over gaat) in de Noordzee. Dit tweede eiland komt 80 kilometer uit de kust in de Noordzee te liggen en fungeert als een hub die honderden omliggende windturbines met elkaar verbindt.
Fugro gaat het eerste geotechnische locatieonderzoek uitvoeren voor het energie-eiland en de aangrenzende offshore windparkzone. De verkregen gegevens worden gebruikt om een geïntegreerd geologisch en geotechnisch bodemmodel op te stellen waarop windparkontwikkelaars toekomstige aanbestedingen zullen baseren.
Het veldwerk loopt van februari tot mei 2022 en maximaal vier speciale geotechnische schepen zullen aan het project werken. Dit Energy Island-contract is een vervolg op het eerder dit jaar aan Fugro toegekende geofysische onderzoek en het magnetometrie-onderzoek naar zogenoemde niet-ontplofte ordnance (UXO, oftewel munitie) alsmede de floating wind lidar-meetcampagne die in oktober 2021 van start ging.

Onbemand schip de Noordzee op

Fugro’s Blue Essence, het eerste offshore gecertificeerde onbemande schip (USV) dat een elektrisch aangedreven op afstand bestuurbare onderwater robot (eROV) kan lanceren, is met haar eerste project begonnen in Nederland.

Tijdens de werkzaamheden worden schip en de onderwaterrobot via een satellietverbinding bediend vanuit een controlekamer aan wal. Ze worden op de Noordzee ingezet – vanuit de Rotterdamse haven – voor de inspectie van offshore constructies, bij ondersteuning van bouwwerkzaamheden en voor het uitvoeren van hydrografisch en geofysisch onderzoek.
USV’s spelen een belangrijke rol in de toekomst van de maritieme sector omdat ze leiden tot hogere veiligheid, lagere CO2-emissies en efficiëntere aanlevering van data. Door de inzet van USV’s wordt de inzet van personeel verplaatst van de hoogrisico offshore omgeving naar een controlekamer aan wal en wordt de CO2 footprint, vergeleken met de traditionele onderzoeksmethodes, gereduceerd met 95 procent. De efficiëntere oplevering van onderzoeksresultaten wordt bereikt door middel van cloud-based processing technieken en maakt snellere en beter geïnformeerde besluitvorming mogelijk.

René de Vries, havenmeester bij Havenbedrijf Rotterdam: ,,We verwelkomen dit bijzondere schip in onze haven. Het is de eerste keer dat vanuit de haven van Rotterdam een op afstand bestuurbaar onbemand schip naar de Noordzee gaat. Wij verwachten dat de ontwikkeling van digitalisering in de scheepsvaart de veiligheid en bereikbaarheid van de Rotterdamse haven verder zal bevorderen. Dit project past in onze ambitie nieuwe technologieën te testen die onze haven nog slimmer, efficiënter en beter kunnen maken. Dit schip is daar een mooi voorbeeld van.’’