Nieuwe boord-boord-overslaginstallatie
De bouw van de nieuwe boord-boord-overslaginstallatie in de Amsterdamse haven is in volle gang. Aannemer De Klerk (locaties Werkendam en Moerdijk) werkt momenteel hard aan de constructie van de onderdelen. Elf grote afmeerpalen en zes drijflichamen gaan de boeien, waaraan de zeeschepen nu nog afmeren, vervangen. Langs de drijflichamen (45 meter lang) kunnen de drijvende kranen bewegen en de lading van de zeeschepen vanaf oktober overslaan in duwbakken en binnenvaartschepen.
In de huidige situatie kunnen alléén zeeschepen tussen 235 en 280 meter worden afgehandeld. In de nieuwe situatie kunnen dat zeeschepen zijn van zo’n 75 meter tot 295 meter.

——–


756.000 kilo zwerfvuil…
Zoveel hebben Nederlandse vissers vorig jaar aan zwerfvuil uit zee gehaald. ‘Dat is meer dan ooit’, heeft KIMO Nederland en België onlangs bekendgemaakt. KIMO is een organisatie van kustgemeenten die met het project #FishingforLitter streeft naar een schonere zee.
(foto KIMO)

——–

Vast
In Port of Antwerp-Bruges lagen twee weken geleden al 5 cargoschepen aan de ketting: de Sedrata, de Xin Hai Tong 22, de Messianian Spire, de Cohiba en de MSC India. De schepen zijn door de overheid geblokkeerd door veelal technische mankementen waardoor ze niet meer mogen varen.

——–


Nieuwe noodhulpslepers Noordzee
Sleepvaart- en bergingsbedrijf Multraship uit Terneuzen levert twee Emergency Rescue & Towing Vessels aan Kustwacht Nederland voor bewaking van de scheepvaartveiligheid in het zuidelijk deel van de Noordzee. Het contract voor de inzet van de schepen is per 1 juli ingegaan en loopt tot zeker 4,5 jaar.
De noodhulpslepers worden ingezet om de veiligheidsrisico’s van de windmolenparken Borssele en de windparken Hollandse Kust voor het scheepsverkeer te beperken. De schepen zijn 24/7 inzetbaar vanaf strategische posities op de Noordzee om op drift geraakte of in nood verkerende schepen op sleeptouw te nemen, maar ook om schade aan het schip en het windpark te voorkomen en eventuele drenkelingen aan boord te nemen. De schepen kunnen ook worden ingezet bij zoek- en reddingsoperaties.
(foto Multraship)

——–


Wat vaart daar dan?
In de Maasmond in Rotterdam is tot halverwege deze maand regelmatig dit schip te zien, dat onderzoek doet voor de eventuele aanleg van een CO2-gasleiding. Dat gebeurt onder de naam Aramis. Het gaat om een onderzoeksvaartuig van Fugro dat onder andere metingen verricht met een ‘multibeam echo sounder’ en sonar.
Fugro is een multinational met 95.000 medewerkers in dienst, die over de hele wereld technische onderzoeken en inspecties op zee verricht. Dit doen ze om de eigenschappen van een bepaald gebied in ontwikkeling te bepalen.
(foto Kees Tom Havenbedrijf Rotterdam)

——–


Lekker: 75.000 ton cacao
Voordat chocola in de schappen van de supermarkt ligt, maakt cacao een wereldreis. Vanuit Ivoorkust en Ghana zetten zeeschepen koers richting West-Europa, waar de cacao bij terminals wordt gelost en in loodsen opgeslagen. Port of Amsterdam is sinds jaar en dag de grootste cacaohaven ter wereld.
Ook NPRC, een organisatie van binnenvaartschippers, is een schakel in deze reis. Zij laden leden cacao in de Amsterdamse haven. Nadat de luiken over het ruim zijn getrokken, zetten zij koers richting Mannheim. Via het Amsterdam-Rijnkanaal, de Waal en de Rijn varen zij naar de chocoladefabriek. Hier wordt de cacao vanuit het ruim op een lopende band gelost die zo de fabriek inloopt. Deze stroom cacao via de binnenvaart loopt het hele jaar door met een tot twee afvaarten per week. Samen vervoeren deze schippers jaarlijks 75.000 ton cacao van Amsterdam naar Mannheim.
(foto’s NPRC)