Een geslaagde eerste examendag in Noord-Brabant.

Eind november zijn vanuit Geertruidenberg door Exho voor het eerst de examens voor Matroos afgenomen. Door de centrale ligging een schot in de roos.

Wout Pluijmert

Alles zit mee op de eerste dag dat Exho een vijftal kandidaten vanuit Geertruidenberg het examen voor Matroos afneemt. Bij stralend weer gaan tijdens de ochtendsessie drie jonge mannen aan boord van het ms Maurice. Zij worden door een team van examinatoren strak beoordeeld en krijgen ruim drie uur later bij terugkeer aan de Rivierkade te horen dat zij zijn geslaagd voor dit traject. Met name de beide Filipijnse jongens, Jonathan en Francis, reageren op de steiger tussen ms Maurice en de Rivierkade met kleine juichkreten enthousiast op de mededeling van opleidingscoördinator Jeroen van Dongen.
Ook voor de derde kandidaat, Jurrian van Uden uit Schijndel, is het diploma Matroos de opmaat voor een vervolg. ,,Nu ik officieel het stempel ‘Matroos’ in mijn dienstboekje heb, is het afwachten op welk schip ik ga werken. Ik ga meteen aan de slag voor de papieren van marifoon en ADN (gevaarlijke stoffen, red.). De volgende stap is om via de opleiding grootvaarbewijs, schipper te worden en zo verder te gaan naar de functie van tweede kapitein.’’ Van Uden komt uit de bouw en maakt heel bewust de keuze voor de binnenvaart. ,,Ik vind dit vak voor iedereen een aanrader.’’

Crewmanagement
Er wordt hard gewerkt aan het opleiden van personeel voor de binnenvaart. Eerder in dit najaar vonden de uitzenders Axxaz en Exho elkaar al voor een betere personeelsbezetting in de binnenvaart middels de inzet van Filipijnse bemanningsleden. Axxaz is immers expert op het gebied van internationale arbeidsmobiliteit en -flexibiliteit, Exho is specialist op het gebied van ship- en crewmanagement.
Exho-eigenaar Huub van Exel keek met genoegen terug op de eerste examensessie op Brabants water. ,,Dit smaakt naar meer. Geertruidenberg ligt zo centraal. Wij hopen dat wij hier, om te beginnen, twee tot drie dagen per maand examens kunnen afnemen en zo veel nieuwe matrozen kunnen afleveren. De binnenvaart heeft jongens als Jurrian, Jonathan en Francis hard nodig. De branche schreeuwt om gekwalificeerd personeel.’’

Brabant
,,In het voortraject waren wij bij Exho al maanden bezig om examens te kunnen afleggen in Noord-Brabant’’, legt Van Dongen uit. Opleidingsinstituten als het Nova College en erkend leerschool Edumar zijn in het Noorden van het land gevestigd. ,,Daar werken wij mee samen. De examens werden altijd vanuit Harlingen afgenomen. Ik ben op zoek gegaan naar een schip en een locatie om dichter bij Rotterdam en Antwerpen, waar toch de meeste schepen liggen, een examenlocatie te vinden. Dat is fantastisch gelukt.’’
Van Exel kent schipper Pierre Peters, eigenaar van ms Maurice. ,,Van hem kunnen wij het voor ons ideale schip huren en voor de examens gebruiken.’’ De Maurice is een Kempenaar van 50 bij 6,60 meter en goedgekeurd voor het afnemen van de examens. ,,Bovendien hebben wij zelf vier schippers opgeleid tot examinator, waarmee wij het complete pakket in eigen huis hebben.’’
De kandidaten voor het diploma ‘Matroos Binnenvaart’ zijn door Edumar en Nova College, wat het theoretische deel betreft, in 60 dagen klaargestoomd voor het examen. Met de praktijkervaring die aan boord is opgedaan moesten de kandidaten laten zien dat zij de vaardigheden die een matroos hoort te hebben, beheersen. Zoals onder andere het schip afmeren en als stuurman het schip recht kunnen houden. Alleen als zij aan alle normen voldoen slagen zij voor het diploma.