Manager Exhibitions Raymond Siliakus: ,,We snakken ernaar om elkaar te zien en te ontmoeten, privé maar ook zakelijk.’’

Het is wat onwennig om een grootscheeps maritiem evenement aan te kondigen, we weten allemaal waarom. Toch is het niet zo vreemd om het over Europort 2021 te hebben dat van 2 tot en met 5 november wordt gehouden. Want in mei bereidt Ahoy zich al voor op haar grootste evenement ooit: het Eurovisie Songfestival. Met publiek.

Leo van Teeffelen

Manager Exhibitions van Rotterdam Ahoy, Raymond Siliakus, volgt die voorbereidingen met bovenmatige interesse. Hoewel het al zijn zevende Europort is die hij samen met zijn projectteam organiseert, valt hier nog wat te leren van het speciale coronaprotocol dat zich laat vergelijken met die van UEFA of de Formule 1. Siliakus: ,,Het bezoekersaantal van Europort ligt gemiddeld rond de 25 tot 26 duizend. Hoe dat dit jaar wordt, laat zich een half jaar voor het evenement nog moeilijk voorspellen. Wij zorgen er in ieder geval voor dat iedereen op een veilige en verantwoorde manier bij ons kan verblijven.’’
Dat het tweejaarlijks maritieme evenement op wat voor manier dan ook doorgaat, daarover bestaat weinig twijfel. Als in het oude normaal of met aanpassingen. ,,We snakken ernaar om elkaar te zien en te ontmoeten, privé maar ook zakelijk’’, aldus Siliakus. ,,En we zijn op een redelijk normale manier bezig met de organisatie. We merken dat de klanten heel graag willen, 80 procent van de beschikbare beursruimte is inmiddels al definitief geboekt. Sommige bedrijven zijn nog wat aan de afwachtende kant vanwege de pandemie. Tegelijkertijd zijn er ook veel (internationale) bedrijven die niet eerder meededen juist bij ons intekenen omdat ze verwachten dan eindelijk weer live met de markt in contact te kunnen zijn.’’
Dat laatste heeft ongetwijfeld ook te maken met de agenten die Europort heeft rondlopen in 35 landen om te zorgen dat zij naar Rotterdam komen. ,,Europort is echt een merk geworden en behoort tot de drie grootste maritieme evenementen in de wereld. Internationaal gericht; één op de drie exposanten komt uit het buitenland, net als één op de vijf bezoekers.’’

Nieuwbouw
,,Naast alle communicatiemiddelen inclusief alle vormen van social media, hebben we dit jaar online matchmaking als tool geïntegreerd. Na het aangeven van je profiel als bezoeker kunnen wij door filtering suggesties bieden voor welke contacten tussen klant en exposant interessant kunnen zijn. Het geeft de gelegenheid om gericht contact en afspraken te maken. De omgeving is ook veranderd. Ahoy is sinds 2020 uitgebreid met onder andere een internationaal congrescentrum dat nu ook deel uitmaakt van Europort. Het voordeel is dat er geen tijdelijke uitbreiding hoeft te worden opgebouwd zoals gebruikelijk was. De routing is anders, maar dat staat overal keurig aangegeven.’’
Als het gaat om een hapje en een drankje: Bar Restaurant Seventy One is ook nieuw, een schitterende nieuwe bar met een uitstekend restaurant.

Actuele thema’s
Europort is er voor alle maritieme sectoren: binnenvaart en visserij (daar is het ooit mee begonnen), baggersector, superjachten, offshore, marine en (kust)zeevaart. Het kennisprogramma staat dit jaar grotendeels in het teken van vier actuele thema’s: digitalisering, energietransitie, ship finance en ‘the next generation’. Allemaal onderwerpen die zeer actueel zijn gezien de veranderingen in de maritieme sector. Ze worden uitgewerkt in een programma met congressen, paviljoens en innovatie-pitches die heel interessant zijn.

Rotterdam
De meeste tijd zijn Siliakus en zijn team bezig met de voorbereiding van Europort in Ahoy. Dat wordt afgewisseld met lokale Europort activiteiten in het buitenland. Zo staat van 17 tot 19 mei 2022 ook Europort Romania weer op de agenda, gehouden in Constanta aan de Zwarte Zee. De band met Rotterdam is stevig: ,,Europort is in het belang van de stad en Rotterdam voelt zich als ‘maritime capital of Europe’ stad ook nauw betrokken. Vandaar dat de gemeente ook meestuurt in ons marketingcomité en deelneemt aan het programma, we hebben een gemeenschappelijk belang. En die samenwerking waarderen we enorm.’’
Exposanten en bezoekers kunnen terecht op onderstaande website voor meer informatie, de ontwikkelingen zijn te volgen op de social media. Europort met één ‘o’ googelen maakt het makkelijk te vinden.

www.europort.nl