CEO Rolf Maliepaard overhandigt de doopfles aan de doopvrouw Frédérique Bienfiet

Dordrecht – Frédérique Bienfiet, kleindochter van Piet van der Wees, heeft op 17 september de nieuwe trots van bijzonder transportspecialist Koninklijke van der Wees gedoopt; duwboot ‘Pieter van der Wees’. Deze duwboot kan nog grotere en hogere objecten vervoeren. Hij voldoet daarmee aan de huidige eisen die worden gesteld aan de transportwerkzaamheden. Vanwege het coronavirus vond de feestelijke doop in kleine kring plaats, in het bijzijn van familie en bestuurders.

Een nieuwe duwboot stond al enkele jaren op het wensenlijstje van Koninklijke van der Wees. Met de ‘Pieter van der Wees’, vernoemd naar de gepensioneerde eigenaar van de bijzonder transportspecialist, Piet van der Wees, gaat deze wens in vervulling. Helaas kon de doop vanwege het coronavirus niet groots gevierd worden, toch is het gelukt er een feestelijk moment van te maken. In totaal waren er twintig aanwezigen, waaronder bestuurders en familieleden van Piet van der Wees. De gasten woonden de doop bij in een tent op een ponton, onder het genot van een hapje en een drankje. Ze werden toegesproken door CEO Rolf Maliepaard en Pieter van der Wees. Na de officiële doophandeling liet een aantal schepen van de Van der Wees vloot van zich horen met de scheepshoorn. In kleine groepjes is de nieuwste aanwinst vervolgens bewonderd.

Specificaties
De ‘Pieter van der Wees’ is 20 meter lang, 10 meter breed. Met de lengte blijft een combinatie met één bak nog net onder de 86 meter, zodat met minder bemanning kan worden gevaren. De duwboot heeft twee thrusters van Veth Propulsion, die worden aangedreven door twee diagonaal geplaatste Mitsubishi dieselmotoren van Koedood Diesel Service. De propellers hebben elk een vermogen van 1000 pk. De elektrische kopschroef heeft een vermogen van 400 pk, hiermee heeft het schip maximale manoeuvreereigenschappen gekregen. De draden waarmee de duwbakken worden vastgezet, lopen over het dek. Hierdoor krijgt de duwboot geen verschansing en het hekwerk is weg te nemen. De accommodatie is ruimer en biedt meer comfort. Met een kruiphoogte van 5,70 meter kan de Pieter van der Wees alle rivieren tot ver in het achterland bevaren. Hij is geschikt voor 24-uurs vaart, is ADN uitgevoerd en heeft een minimale diepgang. Het stuurhuis heeft een kijkhoogte van 17 meter, 7000 ton lading is geen enkel probleem. De gehele enginering, casco en afbouw is verzorgd door Concordia Damen, dit bedrijf heeft er met succes alle knowhow ingestopt. “Een fijne samenwerking met mensen die verstand hebben van schepen en weten wat de dagelijkse problemen zijn waar een schipper tegenaan loopt”, aldus Rolf Maliepaard, CEO Koninklijke van der Wees groep.
“Onze nieuwe duwboot is krachtig, wendbaar, kan over de hoogste objecten heen kijken en uitgerust om lang van huis te kunnen zijn. Met haar minimale doorvaarthoogte kan hij op verre bestemmingen zijn werk moeiteloos uitvoeren. Het is de trots van onze vloot geworden”.

De beste vervoersgaranties
De breedtemaat van de duwsteunen sluit aan op de pontons die voor het transport van superjachten worden gebruikt. De duwboot beschikt tevens over een bijboot die tijdens superjachttransporten vooruit vaart om zo aanwijzingen te kunnen geven bij het naderen van brug- en sluisopeningen. Aan boord bevindt zich een dubbel camerasysteem omdat vaak langdurig achteruit wordt gevaren met de duwboot. Hiervoor kunnen de roerpropellers 180 graden worden gedraaid. Van der Wees heeft lang uitgekeken naar de komst van deze gloednieuwe duwboot, waarmee nu de beste vervoersgaranties geboden kunnen worden.

Toekomst
Koninklijke van der Wees Watertransporten werkt altijd aan haar toekomst. Naast de ‘Pieter van der Wees’ is inmiddels ook duwboot ‘Nicolaas van der Wees’ aan de vloot toegevoegd. Dit schip is speciaal ontworpen om transporten te kunnen blijven garanderen tijdens droge periodes en lage waterstanden. Vanwege de zeer lage diepgang van 1 meter, een doorvaarthoogte van 4,20 meter en een kijkhoogte van 15 meter, kan deze duwboot altijd worden ingezet. Van der Wees is helemaal klaar voor de toekomst van het grote, bijzondere transport in elk seizoen!