Het energiebedrijf Northland Power vergunning gegeven om in de Duitse Bocht het gelijknamige windmolenpark aan te leggen. Funderingen, kabels én het transport van de windmolens worden verzorgd door Van Oord. Logistieke hub is de luchthaven van Den Helder.

Door Jan van de Nes

Het 31 turbines tellende windmolenpark Deutsche Bucht, zo’n 95 kilometer ten noordwesten van het Duitse waddeneiland Borkum, leverde aanvankelijk alleen watergebonden werkzaamheden op voor Van Oords werkschepen zoals de kabellegger Nexus en het installatieschip Aeolus. Inmiddels worden de door het Deense Vestas MHI gebouwde turbines geplaatst en aangesloten aan het kabelnetwerk.
Voor dit specialistische werk worden technici ingehuurd vanuit de hele wereld. Zij komen aan op Schiphol en reizen door naar Den Helder voor een helikoptervlucht naar het windmolenpark of het werkschip.

Strategische ligging
Voor Den Helder gekozen vanwege de strategische ligging ten opzichte van de diverse windmolenparken op dit deel van de Noordzee en vanwege de faciliteiten van de combinatie Schiphol met Den Helder Airport.
,,Schiphol heeft een uitgebreid netwerk aan luchtlijnen en een directe treinverbinding met Den Helder’’, legt luchthavendirecteur Conny van den Hoff uit. De luchthaven zelf zet shuttlebusjes in tussen het NS-station en het luchthavenstationsgebouw, waar de passagiers hun waterdichte vliegkleding krijgen en waar de Nederlandse douane voor Europese uit- en inklaring zorgt. Op Den Helder Airport zijn diverse facilitaire ondernemingen die voor de inkoop en levering van technische onderdelen zorgen, welke ook per helikopter worden aangevoerd op de werkschepen en het windmolenpark.
Eind 2019 zal Deutsche Bucht gereed zijn en 252 MW elektrische energie leveren aan Duitse huishoudens. Dat zijn zo’n 178.000 gezinnen die jaarlijks 360.000 ton CO2 minder uitstoten dan bij gas- en kolenverbruik.