De Pioneering Spirit, nu afgemeerd in de thuishaven op de Maasvlakte, ontving voor het eerst materiaal per drone. (foto Allseas)

Het contrast kon niet groter. Of kleiner, maar een Nederlandse primeur was het. Een kleine drone leverde voor de eerste keer in een luchtzending onderdelen aan het monsterschip Pioneering Spirit op de Maasvlakte.
Het gaat om een test.

Ellen Lengkeek

Het grootste schip ter wereld van de Zwitsers-Nederlandse eigenaar Allseas ligt weer afgemeerd in de Rotterdamse Alexiahaven. Het megaschip met dubbele boeg, 382 meter lang en een opvallende breedte van 124 meter, is in de vaart gebracht om offshore-constructies in de Noordzee op te ruimen. De Alexiahaven op de Maasvlakte, omdijkt en speciaal hiervoor uitgebaggerd, dient als thuishaven. Aan boord werken 570 mensen.

Dit proefproject, opgezet door de Nederlandse Drone Delta, Allseas en het Havenbedrijf Rotterdam, is bedoeld om te bepalen of en hoe droneleveringen het transport in de Rotterdamse haven kunnen verbeteren. Het luchtruim boven het havengebied wordt veilig beheerd onder het motto ‘Rotterdam, de veiligste haven om te vliegen’ waardoor partijen optimaal kunnen profiteren van nieuwe technologieën om de haven veiliger, slimmer en efficiënter te maken.

Menselijke organen
Stephan van Vuren, is een van de mensen achter het Dutch Drone Delta-initiatief: ,,De sky is the limit bij het gebruik van drones in het havengebied. Bijvoorbeeld bij preventie en beheersing van incidenten, waterverontreiniging, inzet bij het blussen van een brand of bewaking van activiteiten en controles van schades. We denken ook aan inspecties van systemen en bruggen en leveringen aan schepen op zee en booreilanden. Andere mogelijkheden zijn het snelle medische transport van bloed en menselijke organen. En op de langere termijn zien we misschien zelfs zware vrachtleveringen en passagiersvervoer. Met dit pilotproject in de haven van Rotterdam hebben we de meerwaarde van dronetechnologie in een complexe omgeving kunnen aantonen.’’

Volgens Allseas pr-manager Jeroen Hagelstein kan de offshore-industrie ook profiteren van deze nieuwe leveringsoptie: ,,Als leverancier van technische diensten aan de offshore-industrie verleggen we continu de bestaande technische grenzen. Pioneering Spirit is het voorbeeld. Met deze pilot willen we testen of drones een effectief middel kunnen zijn om snel en efficiënt materialen aan onze schepen te leveren. Helikopters zijn bijvoorbeeld niet altijd op elke locatie beschikbaar. Levering van drones kan van toegevoegde waarde zijn wanneer we dringend onderdelen nodig hebben die we niet zelf kunnen repareren, zoals netwerkswitches of computerchips.’’