Het drukke Yangtzekanaal op de Maasvlakte in Rotterdam. (foto Havenbedrijf Rotterdam/Eric Bakker)

Container-tsunami na opstopping Suez-kanaal

Is het een kwestie van even de kiezen op elkaar of leidt de hoos aan containers die momenteel arriveren in de zeehavens tot nóg meer langdurige ontregelingen en oponthoud? Binnenvaartschippers vrezen het laatste. ‘Dit kan nog maandenlange hinder geven.’

Claudia Langendoen

Met het vlottrekken van het vastgelopen containerschip Ever Given in het Suezkanaal eind maart, dient een volgend probleem zich aan. Zie als deepsea-terminals de enorme stroom aan containers die op je afkomen immers maar eens adequaat weg te werken én vooral de nadelige gevolgen van de grote ‘verkeersopstopping’ in het Suezkanaal op langere termijn te beperken. Zonder dat deze zoveelste tegenvaller leidt tot nog meer ontregelingen, bovenop de chaos die wereldwijd al heerst in de containerlijnvaart, waar zeeschepen als gevolg van corona al maandenlang afwijken van hun vaarschema’s.
Binnenvaartschippers maken zich zorgen. Het is natuurlijk koffiedik kijken wat betreft de gevolgen op langere termijn, maar zij vrezen langdurige extra ontregelingen in de aan- en afvoer van containers in Rotterdam en onder andere Moerdijk, als gevolg van het incident in het Suezkanaal.

Grillig
,,Vergelijk deze nieuwe situatie met een steentje dat je in het water gooit en de golfbeweging die dat teweegbrengt’’, verwoordt containerschipper Francis Schapers. ,,Er ontstaat een grote golf om het steentje heen. En daaromheen weer nieuwe golven en daaromheen wéér nieuwe. Weliswaar worden die golven steeds kleiner en ebben ze van lieverlee weg. Maar hoe klein ook, je blijft ze lange tijd zien.’’
Veel anders zal het niet gaan wat betreft de aan- en afvoer van containers op de deepseaterminals na het vlottrekken van de Ever Given, in combinatie met de ontregelingen die er wereldwijd al waren, verwacht schipper Schapers.
Zijn vrees wordt breder gedeeld, zo blijkt. ,,De aankomsten van de zeescheepvaart zijn al een tijdje grillig, dat zal nu nog wel een beetje verergeren’’, verwacht onder andere een containerschipper die niet bij naam genoemd wil worden. Hoewel er ook andere geluiden klinken: ,,Nu merken we er nog niet veel van.’’ Toch kan dat zomaar veranderen, beaamt ook deze schipper.

Vrachtwagens
En er leven meer zorgen. Want wat gebeurt er bijvoorbeeld met een oplopende hoeveelheid vracht als de kade van een deepseaterminal vol wordt gemikt met containers afkomstig van zeeschepen die tegelijkertijd arriveren? ,,Verdwijnen die komende tijd vaker op vrachtwagens, omdat een klant zijn eindelijk gearriveerde spullen nu eindelijk wel eens wil hebben? Natuurlijk liever vandaag dan morgen, want hij wacht al zo lang’’, vraagt een schipper zich af. Ook dat moet de toekomst uitwijzen.
Feit is dat de wachttijden bij de terminals zomaar weer flink kunnen oplopen als meerdere zeeschepen kort na elkaar binnenkomen. Veel fantasie is er immers niet voor nodig om te voorspellen wat er gebeurt als een joekel van een zeeschip moet worden gelost, iets wat zomaar een etmaal kan duren.
,,Het verleden leert dat zeevaart áltijd voorrang krijgt boven de binnenvaart’’, verwoordt containerschipper Sven Oomens. ,,Sorry schipper. Er komt een zeeschip binnen, krijg je dan als binnenvaart te horen’’, vult Francis Schapers aan. ,,Oftewel: meer je bootje maar aan en wacht maar even.’’

Koude pap
En zo ligt de binnenvaart geregeld te wachten. Oomens: ,,Totdat de terminals overlopen en de containers wegmoeten. Dan krijgt de binnenvaart het opeens weer druk.’’ Lastig. ,,Maar ja, het kan vaak niet anders.’’
Wat dat betreft zijn containerbinnenvaartschippers kampioenen in het meeveren en inspelen op continu veranderende omstandigheden. En dat zullen ze ook komende periode weer doen. ,,Je zal wel moeten’’, beaamt Oomens. ,,We hebben geen andere keus. Je bent immers een schakel in een proces en hebt niet zoveel te zeggen tegenover de grote jongens.’’

Oplopende wachttijden, lading waarvoor je komt die niet op de terminal gearriveerd blijkt te zijn, verschuivende windows waarbinnen exportlading mag worden aangeleverd. En allerlei ander ongemak: het zal allemaal nog wel een tijdlang aan de orde van de dag zijn, zo wordt gevreesd.
En ja, natuurlijk ben je dat als sector wel eens beu. Schapers: ,,Ik ben het zo zat als koude pap. Maar ja, je doet er zo verrekte weinig aan.’’