Dankzij de verdubbeling van de orderportefeuille heeft Damen Shipyards goede vooruitzichten op de langere termijn. De korte termijn bezorgt de scheepsbouwer daarentegen heel wat hoofdbrekens. Door de impact van de Covid-19 pandemie, eenmalige kosten voor contractbeëindigingen en andere afwaarderingen sloot Damen 2020 af met een negatief resultaat van 161,5 miljoen euro, het derde verliesjaar op rij. Het eerste kwartaal van 2021 eindigde wel met zwarte cijfers.
 
Tot de opdrachten die de grootste scheepsbouwer van Nederland in 2020 mocht bijschrijven, behoren de bouw van vier F-126 fregatten voor de Duitse marine, een order voor veertig LNG-aangedreven binnenvaartschepen voor Shell en het ontwerp en de constructie van het grootste superjacht (120 meter) ooit in Nederland gemaakt.
De meer dan verdubbeling van de orderportefeuille ten opzichte van eind 2019 (3,7 miljard euro) biedt goede vooruitzichten voor de langere termijn. Op kortere termijn brengen de ontwikkelingen door Covid-19 nog veel onzekerheid met zich mee. Dankzij voldoende liquiditeitsruimte kan het bedrijf deze opvangen.

In 2020 hadden met name de reparatiedivisie en de business-to-business nieuwbouwdivisies wereldwijd te kampen met terughoudende opdrachtgevers door de pandemie. Dit geteld bij de – van overheidswege – opgelegde – tijdelijke sluiting van werven in Frankrijk, Singapore, Curaçao en Zuid-Afrika en de andere consequenties van het virus (reisbeperkingen, vertraging toeleveranties) zorgde ervoor dat het operationele resultaat exclusief eenmalige effecten iets terugliep. Van 23,4 miljoen verlies in 2019 naar 43 miljoen verlies in 2020. Daarentegen werd het eerste kwartaal van 2021 met een positieve Ebitda afgesloten.

Impact pandemie
“Covid-19 betekende een forse impact voor ons bedrijf”, licht CEO Arnout Damen toe. “De pandemie zorgde voor veel menselijk leed. We betreuren zelf ook het verlies van drie medewerkers aan de gevolgen van het virus.”
Volgens de CEO heeft de pandemie Damen niet weerhouden bij de uitvoering van de strategie om het risicoprofiel te verbeteren, te blijven focussen op standaardisatie en seriebouw en tegelijkertijd uit te groeien tot de meest toonaangevende ‘green’ en ‘connected’ scheepsbouwer ter wereld. “De oplevering vorig jaar van bijvoorbeeld vijf elektrisch aangedreven waterbussen voor Arriva in Kopenhagen en twee hybride ‘Road Ferries’ voor BC Ferries in Canada onderstrepen dat.”

In totaal leverde Damen in 2020 143 nieuwbouw schepen op en werden er zo’n 1.300 reparatie- en conversieopdrachten uitgevoerd; goed voor een productievolume van 2 miljard euro.

Beter risicoprofiel
Onderdeel van de verlaging van het risicoprofiel was het versneld afwikkelen van twee slepende contracten uit het verleden. Dit leidde in 2020 tot flinke eenmalige verliesposten, maar verbeterde de positie van het concern voor de toekomst. Het netto bedrijfsresultaat eindigde door de Covid-19 impact, de eenmalige kosten voor contractbeëindigingen en andere afwaarderingen op 161,5 miljoen euro negatief. Dit is een verbetering ten opzichte van 2019 (toen Damen 287 miljoen euro verlies leed), maar desalniettemin een “teleurstellend eindresultaat”.

De nog steeds goede vermogenspositie van het concern blijkt wel uit het feit dat geen aanvullende financiering nodig is geweest. Ook heeft Damen, behalve een beperkte aanspraak op de NOW-regeling, geen gebruik gemaakt van financiële steunmaatregelen van de Nederlandse overheid. Bovendien wist de scheepsbouwer de schuldpositie significant omlaag te brengen, dankzij maatregelen op het gebied van werkkapitaal.