Den Helder Airport heeft vandaag de rapportage over de impact van helikopters en schepen bij het instandhouden van de Nederlandse offshore windparken aan demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen mogen aanbieden. De rapportage is het directe gevolg van de herpositionering van Den Helder Airport, dé offshore luchthaven van Nederland, binnen de context van de energietransitie, verduurzaming van de luchtvaartsector en de ontwikkeling van het Maritieme cluster in Noord-Holland Noord.

Na 50 jaar offshore luchtvaart voor de olie- en gasindustrie vanaf Den Helder Airport (DHA), vormt de huidige energietransitie een forse omwenteling voor de Helderse luchthaven. De luchthaven werkt aan een nieuw businessmodel voor het leveren van diensten aan de offshore windprogramma’s. Daarbij zoekt zij ook naar verbreding en samenhang met lopende Rijkstrajecten en ambities (Noordzeeakkoord, Defensienota, Luchtvaartnota, Herziening luchtruim, verduurzamingsopgaven, Klimaatwetgeving, etc.). DHA wil optimaal inspelen op deze ontwikkelingen.

Ontwikkeling offshore energiemarkt
Om meer kennis te vergaren over de te verwachten luchtvaart voor de inzet voor alle offshore modaliteiten tussen 2030 en 2050, heeft het internationale onderzoeksbureau To70 in opdracht van DHA een impactstudie uitgevoerd. De conclusies laten onder meer zien dat de ontwikkeling van een efficiënte logistieke keten nog geen vanzelfsprekendheid is. Veel kennis, maatwerk maar vooral samenwerking is nodig voor de economische instandhouding van de Nederlandse vitale energiesector op de Noordzee.

Offshore-centra
De verwachting is ook dat als gevolg van de transitie naar wind op zee er op termijn circa zes Europese offshore centra rond de Noordzee overblijven. DHA beschikt volgens de markt over een aantal sterke punten om hier een stevige rol in te kunnen claimen. “Naast consolidatie van onze positie in de offshore zien wij ook kansen in de samenwerking met de Marine (drones), de verduurzamingsoperatie van de haven en luchthaven (waterstofontwikkeling) en een strategische inbedding in het Maritieme Cluster van Den Helder”, aldus een woordvoerder.

Aanbieding aan demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen
Vandaag heeft Den Helder Airport de minister gevraagd om een heldere keuze van de overheid voor het centraliseren van de offshore luchtvaart in Den Helder om daarmee de Nederlandse positie voor de offshore luchtvaart te bestendigen. De ervaring van 50 jaar Nederlandse offshore luchtvaart en gespecialiseerde werkgelegenheid in Noord-Holland wordt daarmee behouden voor een belangrijke bijdrage aan de realisatie van de Nederlandse klimaatambitie.

Alle faciliteiten
Den Helder Airport is ingericht voor de toekomst met alle faciliteiten van een internationale luchthaven. Zo is er een verkeersleiding, 1,3 kilometer ILS start- en landingsbaan, er zijn 12 parkeerspots, 5 hangaars, passagier- en bagage controlesystemen, stationsgebouw, incheckbalies, afhandelingsbedrijven, security, marechaussee, douane, ondergrondse brandstof bunkers en beveiligde parkeerplaatsen. Door de werking van de klimaatakkoorden zal het energiesysteem in Nederland en de rest van de wereld richting 2050 ingrijpend veranderen. De moderne offshore helikopter is bewezen schoon, veilig en uitermate efficiënt en zal voor het vervoer van technici en kleine vracht altijd een logische, maar ook duurzame keus blijven.