In 45 containers is de bijzondere scheepslift vanuit Amerika naar Rotterdam verscheept. De onderdelen zijn hier in vier weken tijd geassembleerd. De verrijdbare 820 tons Marine Travelift vormt nu het niet-te-missen middelpunt van de nieuwe scheepswerf die De Haas Shipyards aan het ontwikkelen is op het RDM terrein. Sinds begin juni is er bedrijvigheid op het terrein. Velen kennen de scheepsbouwer van hun locatie in Maassluis. Sinds kort presenteert de organisatie zich echter niet meer als De Haas Maassluis, maar als De Haas Shipyards (DHS). Een scheepswerf met twee locaties. De contracten voor de scheepslift en de huur van de locatie werden getekend midden in de coronaperiode. De scheepsbouwer zag niet alleen mogelijkheden om het werk door te laten gaan in de moeilijkere omstandigheden, maar ook kansen om groeiplannen door te zetten.
Door Jeanine Kwakernaak

De vijfde generatie scheepsbouwers staat aan het roer van het familiebedrijf dat in 1879 werd opgericht in Maassluis. Eigenaar Govert de Haas is op het moment van het interview met zijn team druk in de weer. Inmiddels werken bijna 70 man bij de DHS. Hij schudt me de hand en zegt: “We zijn onszelf opnieuw aan het uitvinden, om onze continuïteit te kunnen waarborgen. Hier, op dit terrein, bouwen we aan een scheepswerf die klaar is voor de toekomst.” Later in het gesprek met Ruben Kalisvaart, Manager Newbuilding, en Guido Davids, Project Support Manager, wordt zijn quote nog een keer aangehaald. Ruben: “We streven naar continuïteit van onze bedrijven. Voor ons huidige team en de klanten die we bedienen, maar ook voor toekomstige generaties. Als we ons doel bereiken door te groeien, dan zetten we in op groei. Vandaar deze uitbreiding naar nog een tweede locatie. Schepen worden steeds groter en zwaarder en onze locatie in Maassluis liep daardoor soms tegen limieten aan. Met de nieuwe scheepslift hier in Rotterdam, kunnen we al onze klanten nog beter bedienen. Van het droogzetten van sleepboten tot luxe megajachten. De scheepslift kan schepen met een lengte van maximaal 80 meter aan en een gewicht tot 820 ton.”

Zandvlakte
Guido vult aan: “Begin dit jaar was het hier nog één grote zandvlakte. Als je een werf zo opbouwt vanaf nul, dan heb je de mogelijkheid om het helemaal te maken zoals je wilt. Dus zetten we bijvoorbeeld bewust in op duurzaamheid en kiezen we zoveel mogelijk voor milieuvriendelijke oplossingen.” Opvallend aan de nieuwe scheepswerflocatie is de vloeistofdichte werfvloer van ruim een hectare groot. Ook een duurzame keuze van DHS is het renoveren van de bestaande grote loods op het terrein in plaats van het kiezen voor nieuwbouw. De loodsruimte, waar eens marineschepen werden gebouwd, maar ook vaartuigen zoals onderzeeboten, is 120 meter lang, 28 meter breed en heeft een inrijhoogte van ruim 21 meter. Medio 2023 wordt de loods weer in gebruik genomen.

Veel vraag naar nieuwbouw
Het levenswerk van familie De Haas krijgt met deze tweede locatie een bijzondere vervolg. DHS bedient heel veel verschillende soorten schepen met onderhoud, reparatie en modificatiediensten. Ook voert de scheepswerf nieuwbouwprojecten uit. Een mooie refit opdracht die DHS heeft binnengesleept betreft het aanpassen en actualiseren van vijf landingsvaartuigen van de Koninklijke Marine. De economische levensduur van de schepen uit 1997, is verstreken, maar de opdrachtgever wil de vaartuigen gereed maken voor nog eens tien jaar inzetbaarheid. Guido: “Het gaat om schepen die al behoorlijk duurzaam waren ingericht voor die tijd. Ze worden dieselelektrisch voortgestuwd.”

Lees binnenkort meer, in het NMT Magazine!