Scheepsbouwer Damen heeft een nieuw concept ontwikkeld voor een Offshore Support Vessel (OSV) ‘9020’. Het schip is ontworpen om een verscheidenheid aan taken uit te voeren, zowel boven als onder water.

Jan van de Nes

Damen zegt in een korte periode door verschillende operators te zijn benaderd, die allemaal op zoek zijn naar ‘iets andere capaciteiten offshore, maar vergelijkbaar genoeg om aan hun eisen te voldoen met een conceptueel standaard platform’, aldus ontwerp- en presentatie-ingenieur Mark Couwenberg. ,,Het schip kan worden voorzien van een moonpool-ingezet saturatieduiksysteem om duikactiviteiten op een offshore kraan, de achtersteven van een A-frame of een offshore toegangssysteem mogelijk te maken. Het kan daardoor tevens fungeren als een onderzee-reddingsvaartuig. Hiervoor wordt in voorkomend geval een reddinguitrusting op het dek geplaatst.’’
De OSV 9020 biedt leefruimte voor maximaal 120 personen aan boord en een helikopterdek is in het ontwerp geïntegreerd. Het schip is primair ontworpen om op DP te varen. De complete lay-out van de romp, opbouw en boegschroef is hiervoor ontworpen. De vier identieke boegschroeven zijn symmetrisch opgesteld: twee op de achtersteven en twee op de boeg voor maximale prestaties bij het stationair positioneren waarbij hoge geluidsniveaus in de accommodatie worden vermeden.
De lay-out biedt lagere onderhoudskosten, lager brandstofverbruik en minder totaal geïnstalleerd vermogen.
Hoewel de belangrijkste voordelen zichtbaar zijn tijdens het stationair positioneren zijn de vaarprestaties van het schip ook zeer efficiënt. Snelheid en brandstofverbruik worden volgens Damen nauwelijks opgeofferd.
De dieselgeneratoren worden ondersteund door een batterijpakket. Dit maakt het mogelijk om minder motoren te laten draaien, wat resulteert in een vermindering van het brandstofverbruik en schadelijke emissies tot 20 procent en minder onderhoud. Verder wordt het schip voorzien van een hybride stroomopwekkingssysteem. Het kan optioneel ook worden geleverd om te werken op groene methanol, geproduceerd uit biologische afvalstromen. Dit zorgt voor een reductie van de CO2-uitstoot van de putschroef met ongeveer 70 procent.