Het is even wennen, nu de viermaster Santa Maria Manuela niet meer aan de kade ligt bij Da-Capo. Negen maanden lang fungeerde het schip als eyecatcher bij dit bekende bedrijf voor scheepsbetimmeringen en interieurbouw in Boven-Hardinxveld. Directeuren Arjan de Vos en Ron van Meeteren grijpen de geslaagde renovatie van de viermaster aan om te laten zien wat er nog meer mogelijk is bij hun bedrijf.
Leo van Teeffelen

Het hele project rond de Santa Maria Manuela stond onder leiding van hoofdaannemer Peter Bost van Deep Water Yachts in Den Haag. Het begon met een aanvraag voor de vervanging van het dekmeubilair, maar gaandeweg bleek de Portugese eigenaar te voelen voor een complete interieurrenovatie en zo kwam Da-Capo in beeld. Arjan de Vos reisde af naar Portugal waar een plan werd gemaakt. Na een presentatie van een geheel nieuw ontwerp, gemaakt door interieurarchitect Alex Jansen van Scylla en de enthousiaste reactie daarop, kon het avontuur beginnen.
In die negen maanden is niets van het interieur onbehandeld gebleven. De passagierscabines, inclusief de badkamers, zijn compleet vernieuwd. Het restaurant, de gangen, de trappen, de keuken, het crewgedeelte, de toiletgroep en overige badkamers, alle plafonds, al het stoffeer- en behangwerk, de dekken en het dekmeubilair. Daarbovenop is het leidingwerk gespoeld, de afzuiginstallatie vernieuwd, hebben veel isolatiewerkzaamheden plaatsgevonden en zijn ook de elektrische installatie en de verlichting vernieuwd. Arjan: ,,Dat kunnen we alleen doen door de fijne samenwerking met een trouwe club aan onderaannemers. Die werken met, door en voor elkaar.’’ Een van hen is Gerard van der Linden van Global Marine Decking Projects in Brakel. (Zie kader)

Crew
Een bijkomende kwestie was de 25-koppige bemanning van het schip. Daar moest ook wat voor worden georganiseerd. Zij konden slapen in cabines van een door Da-Capo gecharterd cruiseschip, maar moesten uiteraard ook dagelijks eten en drinken en dat gedurende negen maanden. Verder werkten ze mee aan demontagewerkzaamheden en het schilderwerk. Al met al een hele organisatie, het is niet voor niets een project waar Ron van Meeteren en Arjan de Vos met recht trots op terugkijken.

Kaderuimte
Het project doet niets af aan het vele andere werk dat Da-Capo verricht. Dan hebben we het over interieurnieuwbouw en renovatie van riviercruiseschepen, maar ook nieuwbouw en vooral renovatie van alle mogelijke binnenvaartschepen met af en toe een uitstapje naar een zeeschip. Da-Capo beschikt over genoeg kaderuimte om vier schepen af te meren en dat in een tijd dat er alom gebrek is aan kaderuimte.
Veelzijdig
Ook hier is de grens niet bereikt, want er zijn al heel wat projecten op het vasteland tot een geslaagd einde gebracht. We praten dan over projecten voor kantoren, winkels en zorgcentra, maar ook voor particulieren. Denk bij dat laatste aan allerhande maatwerkkasten, kastenwanden of unieke tafels bijvoorbeeld. Maar ook aan badkamers, keukens, slaapkamerinrichting, tegelwerk en stoffering. In alle gevallen begint het met inmeten, offreren en (3D) ontwerpen. Voor de zakelijke markt zijn inrichting van recepties, buffetmeubels en maatwerkbalies geliefde objecten. Interieurbouw, daar zijn ze goed in bij Da-Capo, het bedrijf heeft een reputatie hoog te houden op het gebied van kwaliteit en service.

Jongeren
Als er iets is wat Da-Capo graag wil, is het jongeren interesseren in het vak, zeg maar gerust ambacht. De aantrekkingskracht zit ‘m in de combinatie van digitalisatie, denk aan het 3D Top Solid tekenprogramma, CNC gestuurde machines en anderzijds het handwerk. Zo combineert Da-Capo traditie en vakmanschap met de meest moderne apparatuur. ,,Het is werk waar je vanaf het advies en ontwerp tot aan de oplevering van het eindproduct bij betrokken bent. Bovendien weet je dat er in de toekomst altijd werk voor je is. Stagiaires of studenten die kiezen voor een BBL constructie (vier dagen werken, één dag naar school) verwelkomen we hier graag, want jongeren die graag met hout werken, kunnen hier veel leren. Wie zich aangesproken voelt, kan gerust contact opnemen met ons’’, eindigen Arjan en Ron.

www.da-capobv.nl

Global Marine Decking Projects
Gerard van der Linden is met Global Marine Decking Projects al decennia verbonden aan Da-Capo en heeft voor dit project met zijn specialiteit veel kunnen betekenen. Gerard: ,,Wat wij doen is wereldwijd gecertificeerde vloersystemen leveren en aanbrengen. Voor de maritieme sector, maar ook voor in huis en in de zakelijke sector. Het zijn slimme, lichte, duurzame kunststof en (zwevende) cementgebonden vloeren. Dat zwevend heeft te maken met het comfort, ook zijn de vloeren brandvertragend, buitengewoon goed isolerend en waar nodig antislip. In de scheepvaart is het belangrijk dat vloeren elastisch zijn. Zeg maar taai. Als dat niet zo is, scheurt het in een mum van tijd. Voor dit project zijn alle binnen- en buitendekken geëgaliseerd door middel van een rubbermortel vloer, met als hoofdbestanddeel polyurethaan. Dat is gemaakt van gerecyclede auto- en transportbanden. Daarna veelal afgewerkt met kunststof bovenvloeren. Of, zoals op het bovendek en de dekhuizen, afgewerkt met een bijzonder fraai teakhout, welke wij ook mochten leveren en aanbrengen. De eerste aanvragen bij ons voor de Santa Maria Manuela stammen uit 2018, zo zie je dat een project als dit veel tijd vergt, we zijn nu vier jaar verder. Maar het was prachtig om dit samen met Da-Capo en alle onderaannemers te doen.’’

www.globalmarinedecking.com