Contargo prijst de samenwerking met de Bosman Container Shipping Group. De onderscheiding reikte Marcel Hulsker aan Antoon Bosman uit. (foto Contargo)

Deze zomer was het precies veertig jaar geleden dat de familie Bosman het eerste binnenschip in bedrijf nam. Contargo Groep stond daar feestelijk bij stil, omdat het precies even lang geleden is als de samenwerking tussen de familie Bosman en Contargo.

,,De blik die gericht is op de lange termijn en de nauwe, vriendschappelijke samenwerking tussen de familie Bosman en de Contargo Groep hebben beide ondernemingen voordeel opgeleverd en perspectieven gebracht. Door hoog- en laagwater en dwars door onze dochterondernemingen heen heeft de tegenwoordige Bosman Container Shipping Group ons altijd op betrouwbare wijze begeleid’’, aldus Marcel Hulsker, managing director van Contargo Waterway Logistics.
,,Het partnerschap met de Contargo Groep is op wederzijds vertrouwen en respect gestoeld’’, beaamt Antoon Bosman, managing director van Bosman. ,,Dit heeft ons bij het implementeren van innovatieve concepten en bij het investeren in onze vloot ondersteund. Intussen zijn wij voor Contargo met vier containerbinnenschepen, vijftien duwkonvooien en inmiddels in de derde generatie onderweg.’’

‘Pionierswerk’
Het eerste schip van de familie Bosman, de St. Antonius, had een laadcapaciteit van 60 TEU en werd vanaf 1980 in een wekelijkse lijndienst naar de terminals in Gustavsburg en Frankfurt-Höchst ingezet. Toentertijd was het containervervoer per binnenschip nog pionierswerk. In de loop van de tijd werd de St. Antonius meermalen aangepast en verlengd, zodat het op het laatst met een capaciteit van 111 TEU bij de terminals in Ludwigsburg en Wörth werd ingezet.
De groei van de containers ging razendsnel. Er volgden meer containerschepen en duwkonvooien. Tegenwoordig beschikt de Bosman Container Shipping Group over een vloot van in totaal zeven containerbinnenschepen en zeventien duwbakken.

Contargo integreert het containervervoer tussen de westelijke zeehavens, de Duitse Noordzeehavens en het Europese achterland. Het heeft in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland vierentwintig containerterminals en zeven vestigingen in Duitsland, Nederland en België. Ze heeft eigen scheeps- en spoordiensten. De 1205 medewerkers realiseerden in 2019 een jaaromzet van 525 miljoen euro.