De container neemt weinig ruimte in en kan hierdoor makkelijk aan boord van (binnenvaart)schepen worden geplaatst.

Bron: Port of Amsterdam

Eind november 2020 deed TMA Logistics een test op containerbinnenvaartschip Ms Royaal met eConowind. Dit is een container met inklapbare zeilen waarmee gedeeltelijk op wind kan worden gevaren.

10% brandstofbesparing met eConowind
Op het IJsselmeer en de Waddenzee, tussen Harlingen en Amsterdam, waait het bijna altijd. Hierdoor was die locatie ideaal om de eConowind te testen. Het inklappen van het systeem duurt slechts vijf minuten. De test leverde een brandstofbesparing van 10% op. Genoeg reden dus om hiermee verder te testen.

Binnenvaartverbindingen met Amsterdamse haven
Logistiek dienstverlener TMA Logistics verbindt terminals in Harlingen, Hasselt, IJmuiden, Velsen en Amsterdam met de deepsea terminals in Rotterdam en Antwerpen. TMA heeft hiervoor vaste afspraken met de deepsea terminals en bundelt grote volumes. Met deze binnenvaartverbindingen zijn vaste en betrouwbare vaarschema’s gecreëerd voor hun klanten.

Verder vergroenen
Door gebruik te maken van de binnenvaart worden onnodige wachttijden met trucks voorkomen. Ook zorgt dit voor minder files en minder CO2-uitstoot. TMA logistics wil hun schepen verder vergroenen. Bijvoorbeeld door meer gebruik te maken van de wind, zoals de eConowind. Ook maakt TMA sinds 2018 vast gebruik van de MS Feniks. Dit is een volledig hybride schip.