Het schiereiland Rodenhuize waarop de methanolfabriek wordt gebouwd.

De CO2-emissie gaat met 140 duizend ton omlaag en 44 duizend ton groene methanol wordt aangemaakt voor lokale chemische en duurzame energie-industrieën en als brandstof voor schepen en treinen. Dat behelst het North-C-Methanol project dat eind oktober officieel van start ging in North Sea Port.

North-C-Methanol is de eerste grootschalige demofabriek uit het North-CCU-Hub programma en is meteen goed voor een investering van 140 miljoen euro. Het North-CCU-Hub programma wil op termijn een totale jaarlijkse emissiereductie van 1 miljoen ton CO2 realiseren in North Sea Port.

North-C-Methanol voorziet in de bouw van twee grootschalige demofabrieken en ondersteunende infrastructuur op het schiereiland Rodenhuize. De eerste installatie, een elektrolyser van 65 megawatt, wordt opgetrokken op de terreinen van ENGIE. Deze waterstoffabriek zal water via windenergie omzetten in groene waterstof en zuurstof. Cedric Osterrieth, directeur van de thermische activiteiten in Europa van ENGIE, noemt het een logische keuze. ,,We hebben al een directe hoogspanningsnetconnectie met hernieuwbare energie, gewonnen uit de wind op de Noordzee. Die energie kunnen we gebruiken om waterstof te produceren, die op zijn beurt als duurzame grondstof kan dienen.’’

De tweede installatie, een methanolfabriek van Proman op het schiereiland Rodenhuize, zal deze groene waterstof gebruiken om de opgevangen CO2-uitstoot van grote lokale industriële spelers zoals ArcelorMittal, Alco Bio Fuel en Yara om te zetten naar groene methanol. De lokale chemische industrie en hernieuwbare brandstofindustrie, waartoe Cargill behoort, neemt de methanol op haar beurt af als groene grondstof of als groene brandstof voor schepen en treinen. David Cassidy, CEO van Proman: ,,Groene methanol biedt een belangrijke kans om de kloof te overbruggen van fossiele naar hernieuwbare energie.’’

Circulair
Zo wordt in North Sea Port een eigen circulaire economie gecreëerd: afval van het ene bedrijf vormt grondstof voor een ander bedrijf. Alle nevenproducten van de methanolproductie zoals zuurstof, warmte en water worden ook lokaal hergebruikt. Uiteraard gaat dit geheel gepaard met de bouw van ondersteunende infrastructuur zoals nieuwe pijpleidingen en opslagtanks om grondstoffen, neven- en eindproducten op de juiste locatie te brengen. Fluxys en Oiltanking zullen hiervoor instaan. Mitsubishi Power zorgt voor de integratie en coördinatie van het hele bouwproces.

Het Gentse deel van North Sea Port is dé uitgelezen locatie. Er is veel industriële CO2 -uitstoot die opgevangen kan worden, een hoogspanningsconnectie en er zijn veel potentiële afnemers van groene methanol. CEO Daan Schalck van North Sea Port. ,,De haven beschikt ook over uitgebreide logistieke activiteiten, een enorme opslagcapaciteit en verbindingen via de zee, binnenvaart, het spoor en de weg.’’
De elektrolysecapaciteit van dit project is maar liefst zes keer omvangrijker dan het grootste systeem dat momenteel wereldwijd actief is. North-CCU-Hub voorziet in een graduele opschaling van de North-C-Methanolcapaciteit van 65 MW in 2024 naar 600 MW in 2030. En ook in een innovatieprogramma waarbij nieuwe technologieën, markten en producten zoals ammoniak, mierenzuur, vetzuren, esters en proteïnen geleidelijk aan zullen worden ontwikkeld en geïntegreerd.