Van de CCR2 KMD WS motor heeft KTB Koning er honderden geleverd en er zijn er nog altijd voldoende op voorraad.

Overweeg je een nieuwe motor aan te schaffen? Dan is nu hét moment. CCR2-motoren zijn nu nog op voorraad en aanschaf en installatie zijn aanzienlijk betaalbaarder dan een Stage V-motor. Dat is de boodschap van KTB Koning uit Meppel.

Conny Taheij

In het magazijn van het in maritieme kringen zeer vertrouwde bedrijf staan CCR2-motoren klaar. KTB Koning is fabrikant en distributeur van KMD Koning Milieu Dieselmotoren. Het bedrijf heeft hiervoor basismodellen van de gerenommeerde merken DAF, MAN, Mercedes en Scania verder ontwikkeld en gemodificeerd om aan de huidige (CCR2) emissie-eisen te voldoen. Daarnaast is KTB Koning officieel dealer van Yuchai marine- en gasmotoren. Het complete leveringsprogramma (240 tot 960 pk) is hierdoor voor de Europese binnenvaart beschikbaar.

De KMD-motoren zijn volgens de hoogste en strengste kwaliteitsnormen gebouwd en er wordt alleen gebruik gemaakt van hoogwaardige originele OEM-motordelen. De motoren zijn officieel als fabrieksnieuw erkend en worden met dezelfde garanties en standtijden geleverd als vrijwel elk ander gerenommeerd motormerk.
,,In de kwaliteit van de motoren zit geen verschil, daar staan we garant voor. Het is net welk merk de schipper gewend is en wat zijn wensen zijn’’, vertelt Aart Koning, zoon van de oprichter van het familiebedrijf dat al bijna zeventig jaar aan de weg timmert. Zijn zoons Jacob en Hendrik zetten de familietraditie voort.

Voorraad
,,De afgelopen jaren hebben we wel zestienhonderd tot zeventienhonderd CCR1 en CCR2 KMD-motoren verkocht, tot volle tevredenheid van onze klanten voor hoofdvoortstuwing, boegschroef,- pomp- en generatortoepassing. We hebben er nu nog de nodige in voorraad van verschillende vermogens. Dit jaar mogen we de motoren van 240, 315 en 350 pk nog vervangen. Volgend jaar ook nog de zwaardere types, maar onduidelijk is of de verplichting van Stage V-motoren dan definitief wordt. Wat we wel zeker weten is dat de kosten voor een Stage V verdriedubbelen. Dat is dus voor schippers een dure grap en je schip vaart er niet anders door’’, geeft Aart Koning mee.
KTB Koning is ook specialist in het reviseren van dieselmotoren. ,,Ook dat is natuurlijk een optie, maar dan moet je zeker weten dat je bepaalde havengebieden of vaarwegen op termijn niet zult bevaren, vanwege de milieubeperkingen.’’
KTB Koning heeft ook een eigen Stage V-motor klaar staan. Net als bij andere leveranciers hangt de beschikbaarheid daarvan af van het omvangrijke en vrijwel onhaalbare testprotocol voor scheepsmotoren. Daarover is landelijk nog steeds geen overeenstemming bereikt.

Reparatie en onderhoud
Het familiebedrijf is zo’n veertig jaar actief in de maritieme sector. Met de levering van motoren, maar ook voor revisie van motoren en brandstofsystemen, reparaties en onderhoud aan boord.
De servicebussen rijden naar klanten in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. En ook in het Midden-Oosten en rond de Middellandse Zee zetten medewerkers van KTB Koning hun kennis en ervaring in om de voortstuwing optimaal te laten functioneren. Een grote voorraad onderdelen maakt dat het bedrijf snel kan schakelen.
,,Het is een mooie sector. Heel afwisselend. De ene keer kom je bij mensen privé aan boord, de andere keer bij bedrijfsschepen met wisselende ladingen. Het is altijd weer anders.’’
Met de zestien gespecialiseerde medewerkers zorgt KTB Koning voor tevreden klanten.