Gino Vetter (28) zegde zijn kantoorbaan op, voor een baan in de maritieme sector. Hij ging als keerkoppeling monteur aan de slag bij Dolderman en wil nooit meer terug. ‘De hele dag achter een schermpje zitten is niks voor mij.’

Wat is jouw achtergrond?
,,Ik werkte tien jaar bij een bedrijf dat zich bezig hield met afdichtingen en hydrauliek. Het leverde onder meer onderdelen voor graafmachines en schepen. Ik begon in het magazijn als orderpicker en toen ik een nieuwe uitdaging zocht kon ik op kantoor aan de slag. Ik hield me onder meer bezig met sales.’’

Waarom wilde je iets anders gaan doen?
,,Het was mooi dat ik door kon groeien bij dat bedrijf. Uiteindelijk heb ik veel dingen uit mogen proberen, maar kwam ik toch tot de conclusie dat de hele dag achter een scherm zitten niets voor mij is. Ik wil met mijn handen werken. Maar bij het bedrijf waar ik werkte waren daarin geen nieuwe mogelijkheden. Toen ben ik om me heen gaan kijken.’’

Hoe heb je dat aangepakt?
,,Ik kende Dolderman al, want dat was een klant bij mijn vorige baan. Via een kennis kwam ik in contact met de chef keerkoppelingen, die op dat moment een vacature open had staan. Het klikte meteen en hij besloot me, na een dag meelopen, een kans te geven. Je kunt cursussen volgen, maar er bestaan geen opleidingen tot keerkoppeling-monteur. Om het te leren, moet je vooral heel veel uren maken. Enthousiasme, inzet en leergierigheid zijn eigenlijk het allerbelangrijkste. Hoewel ik deze wereld nog niet zo goed kende, was ik direct enthousiast over het werk. Inmiddels werk ik hier een jaar, in een team met nog twee collega’s. Als ik ergens aan begin, dan ga ik er vol voor. En ik kan nu zeggen dat het me hier heel goed bevalt. Soms verbaas ik mezelf als ik op een klus zie wat ik allemaal heb geleerd in een jaar tijd en hoeveel vertrouwen ik van het bedrijf en mijn collega’s krijg.’’

Hoe ziet je werk er nu uit?
,,Als schepen problemen hebben met de keerkoppeling kom ik met mijn collega’s in actie. We werken op schepen en in de werkplaats. De dag begint om 7.15 uur met het ophalen van de order en meestal zijn we rond 16.15 uur klaar. Soms zijn er spoedreparaties en wordt het gewaardeerd als je langer kunt doorwerken. Hoewel dat best even wennen was, na een kantoorbaan, vind ik de flexibiliteit heel fijn. Je weet ’s ochtends nooit wat je gaat doen en hoe de dag gaat eindigen. Dat maakt het spannend en afwisselend. Elke dag is anders.’’

Wat is er zo mooi aan je vak?
,,Die vrijheid dus, dat vind ik heel mooi. Je gaat er veel op uit, bent hard aan het werk in een leuk team. Met mijn collega’s heb ik in korte tijd een goede band opgebouwd. Je bent zo op elkaar aangewezen in dit vak, je moet echt op elkaar kunnen bouwen. Soms zie ik een schip varen waar ik een klus op heb gedaan en voel ik me trots: dat schip vaart weer, dankzij ons.’’

Welke toekomstdroom heb je?
,,Ik wil alles leren om een zo goed mogelijke monteur te worden. Uiteindelijk hoop ik me te kunnen specialiseren, bijvoorbeeld tot servicemonteur. Maar dat is toekomstmuziek. Ik ben pas een jaartje aan het sleutelen, terwijl hier mensen werken met meer dan twintig jaar ervaring. Voorlopig kan ik beter luisteren dan meepraten. Maar dát ik hier nog elke dag zoveel kan leren, is juist wat me zo aanspreekt.’’

Dolderman is voortdurend op zoek naar nieuwe medewerkers voor de afdelingen motorenservice, keerkoppelingen, elektro en inbouw. Dus als jij, net als Gino, openstaat voor een afwisselende baan in de maritieme sector, neem dan contact op via 078-6138277 of info@dolderman.nl.