Ooit integreerde elektrotechnisch scheepsinstallatiebureau C.E. van ’t Hof als allereerste de inhoudsmeting én alarmering van een tank in één systeem. Dat was eind jaren tachtig een unicum. Anno nu is het bedrijf onverminderd toonaangevend. Alle voordelen van een compact bedrijf komen samen in de Ridderkerkse onderneming.

Claudia Langendoen

Korte lijntjes, persoonlijk contact en transparantie: bij C.E. van ’t Hof houden ze niet van opsmuk. En al helemaal niet van misleiding. Wie aanklopt bij John Bijl en zijn collega’s kan rekenen op een vriendelijke en eerlijke bejegening. ,,Kan iets niet, dan zullen wij dat direct aangeven’’, verduidelijkt John Bijl.
Niet dat hij die woorden vaak bezigt. Want wie John Bijl een beetje kent, weet dat hij op vrijwel elk vraagstuk een passend antwoord heeft. Hij is een techneut en programmeur pur sang. In zijn hoofd is het nooit stil. Altijd broedt hij op nieuwe technische mogelijkheden. Voortdurend werkt hij aan nieuwe ideeën en brengt hij nieuwe producten op de markt.

Tankschepen
C.E. van ’t Hof levert, installeert en onderhoudt niet alleen meet- en alarmsystemen op tankschepen. Het bedrijf ontwerpt en ontwikkelt deze ook in eigen beheer. Met als gevolg dat Bijls systemen precies naar zijn wens en inzicht worden gemaakt en totaal geen geheimen voor hem kennen. Van tankinhoudmeting en tankdrukalarmering tot gasdetectie en overvulbeveiliging; voor uiteenlopende zaken zijn afgelopen decennia systemen ontwikkeld. Die vinden hun weg naar tankschepen in de binnenvaart. Waarbij geen systeem wordt ingebouwd voordat deze uitgebreid in de werkplaats van het bedrijf is getest.
Intussen varen vele honderden schepen met dergelijke systemen. En dat zullen er nog veel meer worden. Want binnenkort presenteert John Bijl weer een nieuw product. Op aanvraag van klanten. Velen zullen er hun voordeel mee kunnen doen. Meer kan en wil hij daar op dit moment niet over zeggen. De presentatie laat echter geen maanden meer op zich wachten.

Terug in de vaart
En de klanten? Die kunnen 24 uur per dag een beroep doen op het elektrotechnisch scheepsinstallatiebureau. ,,Lig je met je schip in Basel? Bel ook dan gerust. Ook ’s nachts’’, aldus John Bijl. ,,Er is ons veel aan gelegen om schepen zo snel mogelijk weer in de vaart te krijgen.’’
Het hoeft bovendien niet altijd allemaal zo ingewikkeld te zijn. ,,Vaak is een probleem telefonisch op te lossen’’, geeft hij aan. ,,Zoals recent bijvoorbeeld nog, toen een schipper van een tot goederenschip omgebouwde tanker belde. Hij had problemen met de diepgang van het schip. Er was een monteur ter plekke die er niet goed uit kwam. Na enkele instructies van onze kant, wist de monteur wat hij moest doen en kon het schip weer verder.’’
Vaak reizen John of een collega ook zelf naar het buitenland. Tot waar zij gaan? ,,Tot daar waar schepen in de Europese wateren kunnen komen’’, verwoordt Johns steun en toeverlaat Monica Goudswaard veelzeggend. Zij is via de telefoon het vaste aanspreekpunt voor klanten. Die weten het tweetal feilloos te vinden.

Vernieuwen
Zo worden klanten optimaal bediend. En het is druk nu steeds meer scheepvaartondernemers de crisis definitief achter zich hebben gelaten. ,,Er wordt een inhaalslag gepleegd wat betreft het vernieuwen van apparatuur’’, merkt Monica Goudswaard. ,,Ook daarin kunnen wij met raad en daad terzijde staan.’’ Daarbij worden wet- en regelgeving op de voet gevolgd, zodat systemen en software aan de nieuwste eisen van de tijd kunnen worden aangepast.
De focus ligt bij al deze werkzaamheden in de praktijk vooral op de binnenvaart. Want daar ligt het hart van de medewerkers. ,,Het is de charme van het vak. Je wordt erdoor gegrepen’’, zegt John Bijl, die ook de no-nonsense mentaliteit prijst. Het is precies dezelfde mentaliteit die klanten bij C.E. van ’t Hof aantreffen. En er liggen tal van technische uitdagingen in de binnenvaart, vindt hij. Juist op het vlak waarin hij uitblinkt. ,,Er is niets mooier dan een opgeluchte en tevreden klant die weer verder kan nadat wij een probleem hebben opgelost of een nieuw systeem hebben geplaatst. Want, valt er iets op het gebied van de software stil, dan valt het volledige schip stil.’’