Joey de Gruijter (links) en Peter van der Waal weten dat Burando Barging meer is dan alleen een bevrachter.

Er vallen nieuwtjes te vertellen over Burando Barging, Joey de Gruijter begint daar dan ook mee. Toch neemt het gesprek een andere wending. Wat er dan gebeurt, zegt meer over het bedrijf en haar relaties dan een opsomming van wat dit bevrachtingskantoor allemaal kan en doet.

Door Leo van Teeffelen

Burando Barging in Rotterdam heeft een vloot van zestig tankschepen. Die vervoeren voornamelijk minerale oliën, stookolie, gasolie, enzovoorts. In het ARA-gebied, maar ook Hamburg of bestemmingen langs de Rijn tot en met Bazel komen voorbij. ,,We hebben een uitbreiding met een chemiedesk, doelt Joey op het eerste nieuwtje. Dat vereist een vlootvergroting want je hebt daar een ander soort schip voor nodig en nieuwe mensen zoals chemiespecialisten en QHSE managers.’’
Nieuw is verder de oprichting van Burando Vegoil: een uitbreiding van het pakket met plantaardige oliën. Ook dit is een markt waar hele andere eisen aan de schepen en de bemanning wordt gesteld. ,,Ondanks deze uitbreidingen, blijft het leveren van kwaliteit het belangrijkst voor ons bedrijf. Wij willen het kwaliteitsniveau zo hoog mogelijk houden, vinden dat belangrijker dan hogere aantallen wat ten koste van die kwaliteit zou gaan.’’

Ook het milieu blijft niet onbesproken. ,,Naast dual fuel en LNG-schepen hebben we met MTS Lynsey sinds augustus ook het allereerste schip met een Stage V motor. Het is een flinke investering, maar wij willen mee in het verkleinen van onze footprint. We blijven wel realistisch, want we vervoeren olie en veel mensen beseffen niet dat dit voor bijna alles wat je gebruikt verwerkt wordt in de chemische industrie. En dat zal nog heel lang zo blijven.’’

Sociale verantwoordelijkheid
Net als ter sprake komt dat er met moederbedrijf Burando Maritime Services nog veel meer diensten kunnen worden aangeboden – de opsomming ligt om de hoek – besluit Joey de Gruijter het over een andere boeg te gooien: ,,Natuurlijk is het de bedoeling om geld te verdienen, maar als je dat doet wil je ook je sociale verantwoordelijkheid nemen. Dit hebben we in de afgelopen jaren gedaan voor goede doelen. Ons nieuwe doel komt wel heel dichtbij.’’
Joey heeft zijn collega Peter van der Waal hiervoor uitgenodigd, hij krijgt het podium. ,,Bij mijn broer is dertien jaar geleden op zijn 23ste MS geconstateerd. Tijdens een MS zeilkamp heeft hij daarna zijn vrouw Claudia leren kennen. Ze hebben elkaar al die jaren goed kunnen steunen, wisten van elkaar hoe het voelt om deze ziekte te hebben. Maar het is een progressieve ziekte en beiden hebben inmiddels zo weinig energie dat ze steeds minder kunnen doen. De familie- en vriendengroep doet zijn best om ze erbij te houden, maar ze kunnen nog maar heel weinig en het wordt steeds erger.’’

Crowdfundingactie
,,Er is maar één oplossing en dat is een stamceltransplantatie waarbij het immuunsysteem eerst wordt vernietigd (hoe raar dat ook klinkt), waarna bij terugplaatsing een nieuw immuunsysteem wordt opgebouwd. Niet zonder risico, toch is er een slagingspercentage van 95 procent. De ziekte wordt hiermee gestopt en er is daarna kans op een gedeeltelijk herstel van wat de slopende ziekte heeft aangericht.’’
Het moet wel gebeuren in Moskou, de behandeling van beiden kost 120 duizend euro. Reden om een crowdfundingactie op te starten en hiervoor is een stichting in het leven geroepen: Stichting MS vrij leven. Peter geeft de credits aan zijn zus Marleen: ,,Zij is echt de motor achter alles.’’ Er is veel georganiseerd, waaronder een benefietavond met een veiling en een loterij. Hiermee is de brug geslagen naar Burando, want de relaties van dit bedrijf zijn niet kinderachtig als het aankomt om te geven voor dit uitzonderlijke doel. Het zegt wat over hoe de band met de klanten is; niet alleen op zakelijke, maar ook op vriendschapsbasis.

www.burandobarging.com