Selecteer een pagina

Bunkerschipwinkel Slurink Dordrecht bewijst zich dagelijks

door | mei 2019

Een vrijdagmiddag in Dordrecht. Sjoerd Slurink (26) ziet een schip aankomen en waarschuwt alvast een collega. Deze klant komt niet alleen bunkeren, er staat ook pakket voor hem klaar met bestelde artikelen. Het bunkeren gaat snel, het pakket komt aan boord en de schipper vervolgt zijn vaarweg. Het volgende schip meert even later aan.

Sjoerd Slurink behoort tot de vierde generatie van dit bekende familiebedrijf. Zijn ooms Rob en Alwin vormen de directie. “Mijn vader, Bert, is inmiddels vijf jaar geleden uit het bedrijf gestapt en is in een andere weg ingeslagen als psychosociaal therapeut/executive counselor.” Zelf deel uitmaken van de directie? In onze familie is het gebruikelijk dat je eerst ervaring opdoet in de praktijk en dat bevalt mij prima. Je hebt niet één functie, dat betekent dat je alles doet wat nodig is. We doen alles voor de klant en proberen de veranderende vraag uit de markt –energietransitie – zo goed als mogelijk te beantwoorden. Ik heb daarnaast ook de vrijheid mee te denken en beslissingen te nemen in de bedrijfsvoering. Dat gaat goed.”

Scylla
Slurink Bunkerstations heeft een mooi netwerk in Nederland met zes bunkerpunten in Zaltbommel, Lobith, Hansweert, Vlissingen, Amsterdam en deze in Dordrecht aan de Beneden Merwede waar dit verhaal om draait. Wat onmiddellijk opvalt, is dat dit bunkerstation, geopend in 2014, een andere uitstraling heeft dan menig ander. “In 2012 zijn we begonnen met de plannen, mijn vader heeft de hulp ingeroepen van rederij Scylla AG om het te realiseren. Dat kwam door de goede relatie met directeur Robert Reitsma van Scylla, dat voornamelijk riviercruiseschepen laat bouwen. Het belangrijkste was om kwaliteit te combineren met een praktische uitvoering om klanten zo goed en snel mogelijk te bedienen.”
Wie goed kijkt, ziet dat kwaliteit zich uitbetaalt: alles ziet er nog uit als nieuw. Bovendien garandeert de technische installatie en opslagcapaciteit snel verpompen van gasolie en smeerolie uit de bulk, net als Ad Blue. Shell, waaronder Shell GTL Fuel Marine, voert de boventoon, maar smeeroliën van andere merken zijn uit de bulk verkrijgbaar. Met de bunkerboten ‘De Zwaantjes’ is het mogelijk in andere havens of tijdens de vaart te bunkeren. “Aan de vloot is onlangs een nieuwe bunkerboot toegevoegd, de Herman S. Na de zomer komt daar het zusterschip Hilda S bij. Vernoemd naar mijn opa en oma. Deze schepen, gebouwd door Scheepswerf L.J. Boer in Sliedrecht, kunnen 290 kuub brandstof vervoeren en inspelen op de vraag naar Longlife Diesel, GTL Fuel en Adblue. Ook servicepakketten kunnen mee. Het verpompen gebeurt elektrisch.”

Breed assortiment
Terug naar Dordrecht. “Onze functie als bunkerstation blijft de basis, maar wij voegen er veel aan toe. Wij hebben een winkel waar een ruim assortiment aan scheepsbenodigdheden te verkrijgen is. Witgoed van Siemens, filters (Fleetguard en Caterpillar), verf & lakken, Hitachi gereedschap, kwasten, sopmiddelen en nog veel meer. Zoals stuurstoelen en bijboten om nog twee voorbeelden te noemen. Dit alles tegen scherpe prijzen. Andere voordelen zijn de autosteiger, Jumbo en Aldi supermarkten op loopafstand, en boodschappen laten bezorgen die gekoeld bewaard worden, dat loopt via PLUS Doesburg.
Nog een service is de keuring van brandblussers en reddingsvesten. De schipper krijgt ruilblussers en leenvesten mee en de volgende keer kunnen de gekeurde artikelen weer aan boord. Over veiligheid gesproken, Slurink is dealer van de meest verkochte defibrillator AED PAD 360P.

www.slurink.nl