Greet Bijl: ,,We luisteren naar onze klanten om vervolgens een oplossing op maat te bieden.’’

Voor de veiligheid aan boord van een tanker moet je kunnen vertrouwen op het alarmsysteem in de tanks. Zeker als het een systeem van C.E. van ’t Hof BV betreft. Het Ridderkerkse scheepsinstallatiebureau installeert betrouwbare tankmeetsystemen en tankalarmeringen in laadruimtes van binnenvaarttankers.

Michel de Waard

Het was eind jaren negentig toen de vraag kwam om iets te bedenken op de druk in tanks. Wat daaruit voortvloeide was een drukalarmsysteem, waarmee je veiligheid inbouwt voor als er sprake is van onderdruk of overdruk. ,,Een hele ontwikkeling voor die tijd, maar wij konden daarin mee’’, aldus Greet Bijl, die haar partner John Bijl ondersteunt bij het runnen van het bedrijf. ,,Het toont onze innovatiedrang aan. En onze betrokkenheid. We luisteren naar onze klanten om vervolgens een oplossing op maat te bieden.’’

Nieuwbouw
Waar C.E. van ’t Hof in 1985 begon met de installatie van onder meer schakelkasten, generatoren en pompmotoren, is het bedrijf nu een belangrijke speler op het gebied van tankmeet- en tankalarmsystemen voor de binnenvaart. ,,We installeren de systemen op tankers die eetbare oliën of chemicaliën vervoeren’’, vervolgt John. ,,De elektromonteur of scheepsbouwer schakelt ons daar dan meestal voor in. Alle tankers hebben tegenwoordig alarmeringen aan boord. Bovendien is op de tankers waar je het luik niet mag openen ook een meetsysteem verplicht.’’
,,Vooral in Nederland, België en Duitsland doen we veel installaties op nieuwbouwschepen. En nadat de systemen in gebruik zijn genomen komen we ook voor de service aan boord. Deze service gaat tot waar de schepen varen. Zo komen we ook in Frankrijk en Zwitserland. We merken trouwens dat het minder essentiële onderhoud in coronatijd wordt uitgesteld. Maar als je dan toch een keer aan boord bent, dan kun je ook gelijk alles doen. Het werk stapelt zich dus alleen maar op. Verder zien we dat klanten steeds meer zelf doen, bijvoorbeeld als het gaat om het vervangen van hardware. En ook daarin faciliteren wij ze graag. We leveren de materialen, geven telefonische ondersteuning en verstrekken handleidingen.’’

Netwerk
De programmeerbare besturing vormt het hart van het systeem. Deze besturing wordt geïnstalleerd in de machinekamer. Verder zorgt C.E. van ’t Hof in het stuurhuis voor een touchscreen met bijbehorende software, waarmee je alle noodzakelijke data nauwkeurig kunt aflezen. In de woning van het schip komt dan nog een alarmpaneel voor noodsituaties. ,,We leveren een totaalpakket, waar zowel het meetsysteem als alarmsysteem in meegenomen wordt’’, geeft Greet aan. ,,We installeren de systemen zelf óf we doen daarvoor een beroep op ons uitgebreide netwerk van bekwame elektromonteurs. En dat netwerk, dat is ook een sterk punt van ons. Die elektromonteurs liggen namelijk niet voor het oprapen. Er is geen opleiding voor dit vak omdat er best veel bij komt kijken. Zo moet je bijvoorbeeld kennis hebben van schakelkasten en zwakstroom en is een IT-achtergrond een minimale vereiste. Je leert het vak in de praktijk.’’

Bunker Overvul Beveiliging
Behalve de al genoemde ontwikkeling op het gebied van drukmeters is ook de Bunker Overvul Beveiliging een mooi voorbeeld van innovatie bij C.E. van ’t Hof. ,,Vooral in België is daar veel vraag naar’’, vertelt John. ,,Met onze X-BOB beschikt ook de vrachtwagenchauffeur bij het bunkeren over een overvulbeveiliging. Een extra beveiliging die ervoor zorgt dat het bunkeren onmiddellijk stopt als de tank vol zit. Daarmee voorkom je dat de tank overloopt, wat betekent dat er geen brandgevaar is en je ook niet onnodig materiaal verspilt.’’