Krachtige havens in een duurzame en digitale economie. In de ontwerp Havennota 2020 – 2030 die op 30 maart jl. door de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan de Tweede Kamer is gestuurd, zijn voor het eerst ook de binnenhavens opgenomen. De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB) is zeer verheugd dat de binnenhavens voor de eerste keer onderdeel zijn van de Havennota. De NVB heeft in het proces bij de totstandkoming van deze havennota meerdere keren gereageerd en input geleverd. Veel van de geleverde inbreng is verwerkt in de ontwerp nota.

“Een belangrijk onderdeel van de bijdrage van de NVB betreft de Integrale verhouding zee- en binnenhavens. Immers zijn de Nederlandse zeehavens in verbinding met het logistieke netwerk van binnenhavens en achterlandverbindingen over weg, water en spoor. Dit is belangrijk voor Nederland als handelsland en als vestigingsplaats voor bedrijven”, aldus Eric Janse de Jonge, voorzitter van de NVB.

De ontwerp Havennota wil in de periode 2020 – 2030 inspelen op de uitdagingen en kijkt meer dan voorheen naar het gehele logistieke systeem van zee- en binnenhavens en goederenvervoercorridors.

Ambitie van de ontwerp Havennota
De ambitie in de ontwerp Havennota luidt: “De overheid en de havens willen er samen voor zorgen dat de Nederlandse (zee)havens hun leidende en krachtige positie kunnen behouden in de economie van de toekomst die duurzaam, digitaal en verbonden is.”

Minister van Nieuwenhuizen constateert dat de havens zich in een goede uitgangspositie bevinden, maar dat de vanzelfsprekendheid van de krachtige positie van de Nederlandse zeehavens voorbij is vanwege de fundamentele uitdagingen die op de havens afkomen. Meer samenwerking is noodzakelijk om de vooraanstaande positie van de Nederlandse havens in Europa en de wereld te behouden. Het perspectief van de Havennota is een geïntegreerd systeem van samenwerkende havenbedrijven om de systeemsprong naar een duurzame en digitale haveneconomie te maken.

Havennota sluit naadloos bij de strategische agenda van de NVB
De in de Havennota genoemde megatrends sluiten vrijwel naadloos aan bij de strategische agenda van de NVB voor de periode 2020-2025, waar hét toekomstgerichte potentieel voor de Nederlandse binnenhavens ligt. De vijf thema’s uit de strategische agenda, digitalisering, bereikbaarheid, duurzaam & toekomstbestendig havenbeleid, samenwerking & exploitatie en energietransitie & circulaire economie, worden dan ook veelvuldig genoemd in de Havennota.
Ook de inzet bij de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens komt in deze Havennota aan de orde. De meest schone zee- en binnenvaartschepen moeten worden gestimuleerd en gefaciliteerd in de havens. De NVB draagt, als medeondertekenaar van de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens, actief bij aan de implementatie ervan.
De NVB is trots op deze mooie ontwikkeling en heeft het Rijk uitgenodigd om gezamenlijke uitvoering te geven aan de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens, de Havennota en de strategische agenda van de NVB.

De Nederlandse Vereniging van Binnenhavens
De binnenhavens zijn een essentiële schakel in de logistieke keten. Zij vormen, als economisch belangrijke knooppunten, een wezenlijk onderdeel van de achterlandverbindingen. De binnenhavens in het achterland zijn van wezenlijk belang voor de aan- en afvoer van en naar de Nederlandse zeehavens. Het is belangrijk om als binnenhavens te blijven ontwikkelen en toegevoegde waarde te leveren, zodat dit de regio’s en de BV Nederland versterkt in hun positie ten opzichte van Europa.